Schoenen in de aanbieding van 75 voor 37 euro bij de kassa kreeg ik de korting niet want was een foutje, kan dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Nee. Als de prijs duidelijk bij de schoenen stond, dan moet de winkelier ze ook voor die prijs verkopen.
Als het om een aanbieding uit een krantje of een advertentie gaat, dan moet je even kijken of er kleine lettertjes bij staan. Als er staat dat ze niet verantwoordelijk zijn voor eventuele misdrukken o.i.d. heb je pech.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Al is het een fout, in dit geval had men wel degelijk de korting moeten toepassen.
Als het verschil tussen de beide prijzen abnormaal groot was geweest,had men dat kunnen aanvoeren, maar in dit geval was het een aannemelijk prijsverschil.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, tenzij het een 'kennelijke fout' is maar dat lijkt me bij deze prijs niet het geval. (Een kennelijke fout is een fout waarbij iedereen met gewone kennis van zaken wel moest snappen dat het fout was, bijv. als er euro 3,70 had gestaan.)

Er zijn winkels die 'misbruik' maken van zogenaamd foutief geprijsde artikelen door bij de kassa een bordje te zetten met de tekst: 'scanprijs is werkelijke prijs'.

Ik zou zeggen: roep er de bedrijfsleider bij, helpt dat ook niet, ga dan naar een andere winkel.

De Consumentenbond schrijft er dit over:

"U mag ervan uitgaan dat de prijs op de prijssticker de juiste prijs is. Behalve als het heel duidelijk is dat deze prijs niet juist is. Dit is bijvoorbeeld zo als de prijs veel hoger of lager is dan wat redelijk is. Dan hebt u eigenlijk reden om te twijfelen of die prijs wel juist is. Het kan zijn dat er een komma verkeerd staat. Of dat er een typefout in de prijs staat.

Twijfelt u of de prijs klopt? Vraag het dan aan de verkoper. Had u geen reden om te twijfelen aan de prijs op de prijssticker, en wilt u het product kopen? Dan moet de verkoper het product voor deze prijs aan u verkopen. U hebt dan namelijk een rechtsgeldige koopovereenkomst gesloten.

Wat kunt u doen als de verkoper niet meewerkt?

Vaak wil de verkoper het product niet aan u verkopen omdat de prijs op de prijssticker eigenlijk te laag is. Dan kunt u ervoor kiezen om het product niet te kopen. U kunt dan later alsnog proberen om het product voor de lage prijs te mogen kopen. Bijvoorbeeld door een brief te schrijven aan de verkoper. Wilt u het product toch kopen? Dan moet u de hogere prijs betalen. Als u betaalt, hebt u een rechtsgeldige koopovereenkomst gesloten. U kunt dan later niet meer klagen over de prijs."
Computoon