mag een levend persoon zijn hart afstaan?

Indien de persoon bereid is om zijn leven te beeindigen, mag de arts de transplantatie dan uitvoeren? Er stond mij iets bij dat bij ondragelijk lijden een arts euthanasie mag plegen (omdat je niet zonder die andere persoon kan) Of valt dit dan onder moord?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Het beste antwoord

Bij euthanasie wordt een combinatie van medicijnen gegeven. Of het hart na overlijden getransplanteerd kan worden is een medische vraag. In principe kun je met een donorcodicil alles ter transplantatie geven, maar het werkt alleen als je in een ziekenhuis overlijdt.
Maar je leven laten beëindigen om een ander je hart te schenken, ik denk niet dat dat ooit is voorgekomen of zal voorkomen. Bij nieren is het makkelijker, daar kan je er een van missen.
Ondraaglijk lijden is een heel moeilijk begrip waar heel voorzichtig mee wordt omgegaan. Ongelukkig zijn wordt niet als ondraaglijk lijden gezien. Vandaar ook dat diep ongelukkige mensen zelfmoord plegen. Dan is transplantatie dus onmogelijk vanwege mogelijke sectie en het feit dat de persoon waarschijnlijk niet in een ziekenhuis is gestorven.
Er zijn ook mensen die hun hersenen aan de Hersenbank doneren. Uiteraard niet om te transplanteren maar wel voor studiedoeleinden. Dat kan ook als de overledene thuis was.
In principe kan je dus, en juridisch gezien helemaal in orde, je organen zoals het hart doneren voor transplantatie. Maar na een natuurlijke dood.
Zou er geen correcte euthanasie zijn uitgevoerd, dan is er wellicht sprake van een strafbaar feit. Dan volgt er normaliter sectie en dan is het voor een transplantatie te laat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het mag gewoon niet. Je kunt pas donor worden door zelf te overlijden.
Iemand mag wel euthanasie plegen met behulp van een arts, maar niet om reden van je hart letterlijk weg te geven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als die persoon euthanasie wil plegen, kan daarna het hart worden afgestaan. Maar dan heb je een 'sturing' op naar wie het toe gaat. Dan gaat het naar degene boven aan de lijst.
De voorwaarden voor euthanasie zijn streng, en mocht je arts zich niet daaraan houden, dan is het moord. Met ondragelijk lijden word fysiek ondragelijk lijden bedoelt. Dus bijvoorbeeld omdat je kanker hebt. Dus niet omdat je iemand mist.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1. kennelijk word de wet soms soepeler toegepast. Dat kan, wetten zijn 'flexibel' niet 'statisch'.
2. het is België, niet in Nederland. Ik ken het Belgische recht niet. Misschien is het daar wel mogelijk?.
Wat ik heb neergezet is de huidige uitleg van de wet(voor zover ik hem weet). Het is uiteraard een actueel onderwerp, dus het kan over 4 maanden totaal anders zijn.
Amadea
11 jaar geleden
@iwaki: die broers waren doof geboren, en bleken door een oogziekte ook nog eens blind te zullen worden. Denk je dat eens in, alleen door letters in elkaars handen te schrijven zouden ze dan nog met elkaar hebben kunnen communiceren.
een levend persoon mag neit zijn hart afstaan en ook niet dat als reden hebben om te willen sterven. Iemand kan alleen z'n hart afstaan als hij/zij is overleden en donor was/is