Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Heb je bij een politieverhoor recht op aanwezigheid van een advocaat?

Ik ben vooral op zoek naar wat de HR en het EHRM hier over zeggen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
556
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
EHRM zegt dat je voorafgaand het verhoor al een rechtsman mag inschakelen. Verder lees ik dat dat voor minderjarigen geldt, en voor strafzaken waarvan de straf minimaal 6 jaar is.
Maar dit weet ik niet zeker.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Recht op advocaat bij eerste politieverhoor?

Op basis van Europese rechtspraak heeft de Hoge Raad bepaald dat:

‘..een verdachte die door de politie is aangehouden, aan artikel 6 EVRM (een Europees verdrag) een aanspraak op rechtsbijstand kan ontlenen die inhoudt dat hem de gelegenheid wordt geboden om voorafgaand aan het verhoor door de politie aangaande zijn betrokkenheid bij een strafbaar feit een advocaat te raadplegen. Uit de rechtspraak van het Europese Hof kan echter niet worden afgeleid dat de verdachte recht heeft op de aanwezigheid van een advocaat bij het politieverhoor'

Wat betekent dit nu? Volgens de Hoge Raad kunt u als verdachte niet eisen dat u bij het eerste politieverhoor recht heeft op de aanwezigheid van een advocaat. Dit is overigens wel het geval bij minderjarige verdachten. Minderjarige verdachten hebben recht op bijstand van een advocaat of vertrouwenspersoon ook tijdens het eerste politieverhoor.

Wel is de Hoge Raad van oordeel dat u als verdachte na een aanhouding en voorafgaand aan het eerste politieverhoor moet worden gewezen op uw recht om met een advocaat overleg te plegen. U hoeft overigens niet op dit recht gewezen te worden als u ‘ondubbelzinnig' afstand doet van dit recht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, dat heb je. Een arrest van de Hoge Raad: HR 30-06-2009, NJ 2009, 349 (Salduz-verweer)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding