Is een rijbewijs een geldig id bewijs ?

Om jezelf bijvoorbeeld te identificeren bij het politiebureau , kredietbank , gemeente etc .

Ik lees verschillende verhalen hier over namelijk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4K

Antwoorden (4)

Als Nederlander kan en mag je jezelf in Nederland officieel legitimeren met een rijbewijs.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/met-welke-identiteitsbewijzen-kan-ik-mij-identificeren.html

Toegevoegd na 59 seconden:
" Met welke identiteitsbewijzen kan ik mij identificeren?

Heeft u de Nederlandse nationaliteit, dan kunt u zich identificeren met een geldig Nederlands paspoort, een geldige Nederlandse identiteitskaart, een geldig Nederlands rijbewijs of een geldig bromfietsrijbewijs (categorie AM).

Nederlandse nationaliteit en een andere nationaliteit

Heeft u naast de Nederlandse nationaliteit een andere nationaliteit, dan moet u zich identificeren met uw Nederlandse identiteitsbewijs.
Nationaliteit van een EU/ EER land

Heeft u de nationaliteit van een land van de Europese Unie (EU) of de Europese Economische Ruimte (EER) en woont u permanent in Nederland, dan kunt u zich identificeren met uw geldige buitenlandse paspoort of een ander geldig buitenlands reisdocument. "

Toegevoegd na 1 uur:
Met dank aan de reactie van Gut:

Je kunt je rijbewijs niet overal voor gebruiken,
Helemaal onderaan de pagina van de link die hierboven staat, in het blokje "andere vragen" staat een link naar "Welk identiteitsbewijs mag ik gebruiken in welke situatie?"

Dan kom je op een site met de volgende tekst:
"Uw rijbewijs is niet in alle situaties als identiteitsbewijs toegestaan. In het onderstaande overzicht ziet u wanneer u welk identiteitsbewijs mag gebruiken."

Met daaronder een lijstje van wel en niet. De direct link:

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/welk-identiteitsbewijs-mag-ik-gebruiken-in-welke-situatie.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even terzijde; je kan je niet voor elke identificatie je rijbewijs gebruiken. Onder andere bij het aanvragen van een uitkering en bij de Belastingdienst kan je geen rijbewijs gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je je antwoord beter opnieuw neer had kunnen zetten, nu verwijs je naar een link en dat mag niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en daarom heb ik daarna die tekst ook alsnog geplakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat om de verwijzing naar dat lijstje, dat mag zo niet. De link kan over een x aantal weken niet meer werken en dan heb je niets meer aan jouw antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach Pelle, over een x aantal minuten kijkt niemand meer naar het antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LOL!
Nee, officieel (voor de politie of kredietaanvragen, identificeren bij banken of woningbouwverenigingen e.d.) is alleen een identificatie met een id kaart of paspoort geldig.

Toegevoegd na 5 minuten:
Uiteraard geldt dit ook bij de douane met vakanties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor identificatie ten overstaan van een opsporingsambtenaar (politieagent) is een rijbewijs wel voldoende daar er het BSN opstaat.
Nee, strikt genomen is een rijbewijs een document dat aantoont dat je een motor voertuig mag besturen. De pasfoto, de gegevens als burger servicenummer en naam met woonplaats en geboortedatum die op het rijbewijs voorkomen dienen om te bewijzen aan de bevoegde instanties dat de persoon die het rijbewijs in bezit heeft ook daadwerkelijk diegene is waaraan de rijbevoegdheid is verleend.

Omdat op het rijbewijs ook gegevens staan die ook op een ID kaart en/of paspoort voorkomen mag het rijbewijs in Nederland beperkt als identiteitsbewijs dienen, bij bijvoorbeeld vluchtige persoonscontrole.

Echter, niet iedereen heeft een rijbewijs. Maar iedereen vanaf 14 jaar in de Europese Unie is wel verplicht tenminste een ID kaart te hebben.

Daarom is afgesproken dat ter legitimatie bij banken, sommige overheden en officiële aanvragen van specifieke diensten zoals uitkeringen, leningen enz., toegangscontrole bij bedrijven en instanties enz., uitsluitend tenminste een geldige ID kaart overlegd moet worden.

De ID kaart en het paspoort hebben echtheidskenmerken die bij het rijbewijs in mindere mate voorkomen. De kans op persoonsfraude is met een rijbewijs niet geheel uitgesloten. In het buitenland geldt ter legitimatie sowieso alleen het paspoort of de ID kaart.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een rijbewijs is in sommige situaties niet voldoende, om maar één reden: op je rijbewijs staat je BSN (sofinummer) niet. Deze vindt je wel op een ID-kaart en paspoort
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Onzin wat er staat.
BSN nummer staat zeker op de rijbewijs. Tenminste bij mij wel.
Ik weet niet waar jij je rijbewijs vandaan haalt, maar in principe is een rijbewijs ook een ID, net als een Paspoort en Identiteitkaart