Waarom worden uitgeprocedeerde asielzoekers niet teruggestuurd naar hun land ?

Op dit moment zitten zo'n 90 uitgeprocedeerde asielzoekers in Osdorp op een veldje te protesteren. Maar waarom stuurt Nederland deze asielzoekers niet terug naar hun eigen land als ze uitgeprocedeerd zijn ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Denk je ECHT dat ze voor hun LOL in die kou aan het kamperen zijn ????
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zeker niet. vraag me alleen af waar deze mensen verbleven voordat ze daar gingen kamperen.

Het beste antwoord

Uitgeprocedeerde asielzoekers en illegale vreemdelingen hebben voor terugkeer reisdocumenten nodig.
In de praktijk blijkt vaak dat vreemdelingen die terug moeten reizen, deze documenten niet [meer] bezitten.

Gejoept door mensensmokkelaars.
Al hun geld en al hun papieren kwijt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat dat vaak niet kan, of ze vinden dat het niet kan. Te gevaarlijk, geen geld, geen toekomstperspectieven, geen opvang.....
Het is niet altijd een kwestie van : " Nou, eens effe kijken of ik in Nederland terecht kan...." . "Shit. Lukt niet, nouja, dan maar weer terug" .

Mensen die hier komen hebben vaak al helemaal niets meer, en hun laatste geld gespendeerd aan hun vlucht. Dat maakt hun situatie zo schrijnend.

Anderzijds kunnen we in dit kleine landje ook niet iedereen opvangen die in zijn eigen land vervolgd wordt voor dingen die hier geaccepteerd zijn : geloof, seksuele geaardheid , geslacht (!), of politieke overtuiging. Dat zullen ze, hoe lullig ook, toch echt in hun eigen land moeten uitvechten. Als je puur en alleen naar mensenrechten zou kijken, zouden we van de 7miljard mensen op de wereld een dikke vier of vijf moeten opvangen. Dat dat niet gaat passen, kan iedereen narekenen....

Maar zondermeer terugsturen is dus ook niet zo eenvoudig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Veelal wilt hun land van origine deze personen ook niet terug i.v.m. status van de betreffende persoon.
Als ze geen armoede en/of veel kennis meenamen hadden hun thuisland ze in ieder geval sneller weer geaccepteerd.

Daarnaast is de papiermolen in Nederland groot en weigert Nederland ook mensen die in hun eigen land wat op hun kerfstok hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reken er maar op dat Nederland er heel veel aan doet om vreemdelingen die niet toegelaten worden terug te laten keren. Dat geldt voor asielzoekers maar net zo goed voor Europeanen die hier niet thuishoren. Ik hoorde gisteren dat er zelfs Belgen uitgezet worden door de IND. In het geval van die illegale tentenkampen gaat het deels om uitgeprocedeerde asielzoekers die of niet meewerken waardoor het land van herkomst ook niet meewerkt maar ik ken ook nogal wat asielzoekers die wel degelijk terug willen maar dat niet kunnen omdat het LVH per definitie niet wil of niet in staat is om daaraan mee te werken, bijvoorbeeld omdat een overheidsapparaat geheel of gedeeltelijk ontbreekt, bijvoorbeeld in delen van Somalië. En dan zijn er nog asielzoekers die een beroep in Nederland mogen afwachten, dus legaal in Nederland zijn, maar geen recht op opvang hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is slechts 1 reden waarom uitgeprocedeerde personen niet terug kunnen naar het land van herkomst.

Nederland heeft met dat land geen overeenkomst tot terugkeer van uitgeprocedeerde, desbetreffende personen hebben ook geen reisdocumenten met als gevolg dat het land van herkomst hen niet meer accepteert als zijnde onderdanen.