Kan ik een uitkering o.i.d. krijgen als ik een medische behandeling moet volgen en daardoor mijn studies eventjes stopzet? (België)

Ik ben nu net begonnen met een psychologische behandeling waarvoor ik 2 dagen per week aanwezig moet zijn in een psychiatrisch centrum. Daarnaast krijg ik veel en dagelijkse huiswerkopdrachten. Kortweg: ik heb geen tijd meer om te studeren. Daarom zou ik mijn studies een jaartje "on hold" zetten.

Als ik niet studeer dan wil mijn vader me niet meer financieel ondersteunen. Hij betaalt nu mijn deel van de huur en geld voor voedsel en dergelijke, betaalt ook mijn dokterskosten, medicijnen,...

Het is praktisch niet mogelijk terug thuis te gaan wonen (is te ver weg van het centrum waar ik moet zijn) en daarnaast loopt het huurcontract van het appartement waar ik met mijn huisgenoten in leef nog 2 jaar.

Naast de behandeling zou ik eventueel part-time kunnen gaan werken, maar dat zal niet genoeg zijn om mijn huur, rekeningen, de medische behandeling enzovoort te betalen.

Er zitten een aantal werkende mensen in mijn groep, maar zij zijn nu al een paar maand (iemand zelfs al anderhalf jaar) op ziekteverlof en krijgen een uitkering.

Hoe pak ik dit het best aan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Zolang je studeert kan je geen tussenkomst krijgen van je mutualiteit,je blijft ten laste van je ouders.Willen die je niet verder helpen dan zou je je kunnen wenden tot het OCMW van de gemeente waar je woont.Je zou ook raad kunnen vragen bij de sociale dienst van het centrum waar je op therapie bent.
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het niet relevant dat ik een medische behandeling volg?
fremar
11 jaar geleden
Nee,zolang je niet zelfstandig bent en werkt,geen recht op uitkering.