kan ik allimentatie met terug werkende kracht opeisen van 12 jaar? er is geen echtscheiding!

Mijn ex de biologische vader geen juridische vader heeft nooit 1 cent onderhoudsbijdrage geleverd en toen mijn zoon 12 jaar werd had mijn ex hem onttrokken aan mijn gezag, nu is hij pleegvader van mijn zoon en eist onderhoudsbijdrage terwijl mijn inkomen op nihil staat hij was altijd erg agressief in onze relatie en heeft altijd ontkent dat het kind van hem kon zijn nu word mijn zoon bijna 16 en wil mijn ex eindelijk mijn zoon erkennen kan ik de 12 jaar achterstallige onderhoudsbijdrage op eisen? er was geen geregistreerd partnerschap of huwelijk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Antwoorden (2)

Tja, eisen kun je het natuurlijk altijd maar of je er recht op hebt dat blijft de vraag. Het is zo te lezen een behoorlijk ingewikkelde situatie. Mijn advies zou zijn om niet hier op goeievraag.nl je antwoorden te halen, maar je voor te laten lichten door iemand die verstand heeft van dit soort zaken. Een eerste gesprek met een advocaat is in principe gratis, maar wie weet heb je een rechtsbijstandsverzekering of kun je bij de rechtswinkel/wetswinkel terecht.

Echt, in dit soort gevallen kun je niet volstaan met even googelen naar de regeltjes. Zoek hulp bij iemand die er verstand van heeft.

Succes met deze lastige situatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het allerbeste advies heb je van Alknobe gekregen, en ik raad je aan om dat op te volgen. Toch wil ik je wat informatie geven waar je misschien iets aan hebt.

Allereerst kun je niet met terugwerkende kracht voor 12 jaar alimentatie vragen. Vanwege de verjaring kun je hooguit vijf jaar teruggaan. De termijn gaat wel opnieuw lopen als je in de tussentijd aantoonbare incassopogingen hebt gedaan.

Het vaststellen van alimentatie is verder iets dat via de rechter gaat. Die kán alimentatie met terugwerkende kracht opleggen, maar is daar over het algemeen vrij terughoudend in. Het gaat immers om een bijdrage in het levensonderhoud van een kind, en in de achterliggende jaren IS hij al onderhouden. Daarbij zal rekening gehouden worden met het feit dat de vader niet wist dat hij alimentatie kon betalen - als je tenminste nooit pogingen hebt gedaan om dit te innen. Hij kon dan het geld niet reserveren, en het kan dan onredelijk gevonden worden om dit op te leggen. Het gebeurt echter wel.

Maar jouw meest lastige punt is dat hij het kind nooit heeft erkend. Hij is dus niet de wettelijke vader, en in dat geval is hij, in beginsel niet onderhoudsplichtig (zie bron). In zo'n geval kun je hem alleen verplichten om te voldoen aan zijn onderhoudsplicht, door via de rechter het vaderschap te laten vaststellen. Als je eerder nooit pogingen daartoe hebt ondernomen, lijkt het me sterk dat een rechter op grond daarvan nu alsnog met terugwerkende kracht alimentatieplicht oplegt, zeker als je zoon op dit moment niet meer bij jou woont.

Een ander verhaal is natuurlijk het feit dat je ex nu ineens jóu om geld vraagt als bijdrage in het levensonderhoud. Vermoedelijk gaat hij daar zichzelf nog wel tegenkomen: als hij het kind erkent, wordt hij automatisch ook onderhoudsplichtig. Het lijkt me sterk dat je een pleegzorgbijdrage kunt krijgen voor je eigen kind, en als hij de boel omdraait en alimentatie van jou gaat eisen, zal in die zaak dus ook naar boven komen dat hij eerder zijn zoon nooit heeft willen erkennen en niet aan zijn onderhoudsplicht heeft voldaan. Daarbij: als jouw inkomen inderdaad nihil is, kan de rechter jou geen alimentatie opleggen, of zal de alimentatie op nihil gesteld worden.

Dus ga zéker naar een goede advocaat die ervaring heeft met dit soort zaken, en leg je verhaal voor. Prima als jouw ex jullie kind alsnog wil erkennen, ik verwacht niet dat dat voor jou nadelig uit zal pakken. Die juridische bijstand heb je zeker nodig, dat wel.