Hoelang mag het maximaal duren voor een verkeersboete via de officier van justitie kan binnenkomen?

Hallo,

Op 21/05/12 03:23 ben ik met mijn bromfiets de snelweg op gegaan. Dit omdat ik de weg naar huis kwijt was en dit de enige optie leek. Ik werd aangehouden en na een lang gesprek verklaarde de agent dat die me situatie begreep en me NIET zou bekeuren. Hij zou ze collega's bellen en die zouden me dan *veilig* thuis brengen. Dit omdat ik al 7uur achter het stuur zat opzoek naar huis ed. Hij heeft me meerderen malen BELOOFD dat ik geen bekeuring zou krijgen, ook NIET van zijn collega's. Ome agent had zijn collega's opgebelt en toen die er waren vertrok hij. Zijn collega's hielpen mij van de snelweg af om even te babbelen. Echter vonden zij het nodig om mij alsnog te beukeren... Dit terwijl ik heb aangegeven dat zijn 'collega' me had beloofd dat ze me niet zouden bekeuren. Ze collega's hebben me 100 keer verteld dat ze ook me rijbewijs kunnen innemen ed, beetje machtsmisbruik. Hoewel ik 10000x heb aangeven dat ik weet dat ik fout zit, maar dat zijn collega het begreep en niet zou bekeuren gaven ze daar geen gehoor aan.

De boete zou lopen via de officier van justitie. Nu ben ik ruim 8 weken verder en heb nog niks gehoord.. Hoelang mag een boeten onderweg zijn?... Ik wil zsm in hoger beroep tegen die 3 agenten. Misschien heeft iemand hier ook advies voor.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om half 4 's nachts? Je moeder reed achter je? En je brommer ging te hard? Wat ik me afvraag is waarom je de route terug niet hebt opgezocht op internet, vantevoren. Waarom je wel weet dat hij 90 rijdt gemeten via gps maar daar geen navigatie af kan lezen.. Waarom je na 7 uur nogsteeds nergens de weg hebt gevraagd en geen (fiets)borden bent tegengekomen..

Antwoorden (1)

De beschikking die u heeft gekregen ( bekeuring in de volksmond) valt onder de wet Mulder. Bij verkeersovertredingen die onder de wet Mulder vallen behoort de CJIB-beschikking in principe binnen 4 maanden op de mat te liggen. Er zijn situaties waarbij deze termijnen overschreden mogen worden, bijvoorbeeld bij tussentijdse verhuizingen of andere omstandigheden waardoor het langer duurt om de adresgegevens van bestuurder/kentekenhouder te achterhalen.
Wanneer deze termijnen worden overschreden worden kan de overtreder een bezwaar/beroepschrift indienen bij de officier van justitie.

Toegevoegd na 5 minuten:
Wat betreft het optreden van de agenten: uw rijbewijs had inderdaad ingevorderd kunnen worden, als er ook sprake was van artikel 5 WvW. Dat u dat verteld wordt, is geen kwestie van machtsmisbruik.

Verder kan één agent, de agent, die als eerste ter plaatse was, niet voor zijn collega's bepalen, dat zij geen beschikking uit gaan schrijven. Dat mogen ze zelf bepalen.

Ik vind wel, dat als een agent dergelijke toezeggingen doet, hij dat ook waar moet gaan maken. Dat zou je dus in je beroepschrift kunnen zetten. Al is er natuurlijk ook een kans, dat je de agent niet helemaal goed begrepen hebt, in alle consternatie.

Wat was eigenlijk de reden dat de eerste agent vertrok en niet zelf de hele kwestie afhandelde, maar hiervoor collega's inschakelde?
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het goed begrepen, me moeder was er ook bij. Die reed achter me zodat eventuele voertuigen op de snelweg mij niet lastig zouden vallen met mijn 'langzame' snelheid van 90km/h op de gps. Ik heb overigens geen douw gehad voor het feit dat de brommer te hard liep, dit omdat ik hem net had gekocht en hem naar huis probeerde te brengen. Hierdoor kon ik het ook niet helpen dat die harder liep. Gek is dat alle 3 de agenten het hier dan wel over eens waren. De reden dat de eerste agent vertrok was omdat die een lange dag achter de boeg had, en de volgende morgen weer vroeg moest beginnen. Daarom vertrok die toen zijn collega's aankwamen.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
ok, ik denk nu ik dit lees, dat je nog erg mazzel hebt gehad, dat het dan bij één bon is gebleven. 90 km/u rijden zou alleen al goed zijn geweest voor invordering van je rijbewijs. dat je niet kunt helpen dat een pas gekochte bromfiets een te hoge constructiesnelheid heeft kan zijn, toch ben je er als berijder verantwoordelijk voor. kwalijker is het, als je vervolgens ook veel te hard gaat rijden. de constructie van een bromfiets is helemaal niet gemaakt voor zulke snelheden. als je dit hele verhaal in je beroepsschrift gaat zetten, dan is de uitkomst wel te voorspellen. de officier wordt hier niet blij van. volgende stap zou kunnen zijn, dat je de zaak voor laat komen bij de rechter, maar ook dan geef ik je weinig kans. Het kost nu even een boel geld, maar probeer het positief te zien: er zijn geen ongelukken gebeurd. je bent nog redelijk goed uit dit avontuur gekomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat dan weer wel. Toch wil ik melden dat waar de brommer vandaan komen (spanje, italie) ze vanuit de fabriek 120 lopen. Het frame van een 125cc versie word gebruikt. Zodra de brommer in nederland komen moet er een katalysator en prop in de uitlaat ed.. In sommige gevallen worden vanuit de fabriek verkocht met 80cc als zijnde brommer. Hoe dan ook de hoogte van de bekeuring is triest. Ook terwijl er geen bewijs is dat me brommer te hard liep. Ome agent die vertrok weet het alleen en die schreef niet de bon, degene die de bon schreef dacht dat die 60km/hB dus 53km/hNetto. Dus geoorlooft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"...degene die de bon schreef dacht dat die 60km/hB dus 53km/hNetto. Dus geoorlooft." Bij mijn weten mag je met een brommer niet harder dan 45. En ik ben het eens met AlphaLS dat je erg veel mazzel gehad hebt en dat de kans dat als je beroep indient aanwezig is dat je zwaarder gestraft gaat worden. Ik vind het geheel trouwens een beetje een raar verhaal. Om half 4 's nachts met een net aangeschafte brommer op de snelweg met je moeder achter je en jullie weten op de normale manier niet meer hoe je thuis moet komen omdat je al 7 uur achter het stuur zit???