Je wordt aangehouden tijdens het rijden door de politie, je vlucht, ze pakken je later weer, krijg je dan een extra boete?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
29.1K

Het beste antwoord

Het negeren van een stopteken is in ieder geval niet strafbaar gesteld in artikel 184 strafrecht. Daar zijn al meerdere rechtszaken over geweest en de hoge raad heeft zich daar ook al meerdere keren over uitgesproken. Negeren van een stopteken(of volgteken) is alleen strafbaar op het moment dat deze geven wordt voor een controle van de wegenverkeerswet of een overtreding van een mulder feit(eenvoudige verkeersovertredingen).

Word het stopteken geven voor bijvoorbeeld vermoeden van rijden onder invloed of hele hoge snelheidsovertredingen, dus de bestuurder is verdachte, dan ben je niet strafbaar als je niet stopt voor het stopteken. De verdachte hoeft niet mee te werken aan zijn eigen veroordeling. in feite ben je namelijk bezig met de bevoegdheid staandehouden(artikel 52 strafvordering). En over dat artikel is heel veel jurisprudentie te vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als het goed is niet, omdat de wet ervan uitgaat dat ieder mens wenst te ontvluchten. Als ik me niet vergis is het ook niet strafbaar om te ontsnappen uit de gevangenis, omdat het zo'n logische handeling is als je wordt opgesloten.

Toegevoegd na 13 uur:
Iets kan niet strafbaar zijn wat in de wet niet beschreven is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hangt ervan af, ben je ' verdachte' dan mag je wel wegrennen, maar dan verzet je je tegen aanhouding, dat mag dus niet en zal je dan ook aangerekend worden als een strafbaar feit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
walter
11 jaar geleden
Dat is bij aanhouding, maar bij een verkeersovertreding is het meestal een staandehouding.
Een verdachte hoeft niet mee te werken aan zijn eigen veroordeling. Je mag dus weg rijden.

Wat niet mag, zijn verkeersovertredingen plegen. Dus als je op normale snelheid doorrijdt ben je niet strafbaar. Ga je er als een idioot vandoor dan zal je aan het eind minimaal je rijbewijs kwijt zijn plus een zwaar proces-verbaal verder.

Daarnaast is de politie bevoegd geweld te gebruiken. Dat betekend dus ook dat ze je klem mogen rijden of bijvoorbeeld met geweld mogen inrekenen. Je mag je niet met geweld verzetten tegen de politie dus bijvoorbeeld je vol gas proberen te bevrijden mag niet.
En de schade aan je eigen auto komt ook voor je eigen rekening.

Het is dus handiger te stoppen ;-).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je mag vluchten. Dat is je recht. Het is aan de Politie jou staande te krijgen. Hoewel een stopteken negeren wel gaat vallen onder het weigeren van bevel in functie. Als men overtredingen of misdrijven begaat in zijn vlucht, bijvoorbeeld door gevaarlijke rijgedrag, dan is dat uiteraard wel strafbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jazeker, vluchten voor de politie is illegaal