Mag een vrouw het rekeningnummer van haar echtgenoot, met toestemming van hem, opgeven als ze een abonnement afsluit?

Mag een vrouw, als ze een abonnement afsluit bij een sportschool, het rekeningnummer van haar echtgenoot opgeven? En dan ook voor de rekeninghouder haar handtekening zeggen? Ze heeft hiervoor toestemming van haar echtgenoot, maar is de overeenkomst in dit geval geldig?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Alleen als de vrouw mede-rekeninghouder is. Alleen toestemming is in principe niet voldoende, omdat bij de bank de handtekening van de vrouw niet herkend zal worden als handtekening van de rekeninghouder.
jc54
11 jaar geleden
De eerste vraag is: in het geval van gemeenschap van goederen, is het saldo van de ene partner ook gedeeld eigendom van de andere partner? Het antwoord daarop is ja: dat is zo, ongeacht de tenaamstelling bij de bank.

Dan de hoofdvraag: mag de vrouw zonder toestemming van de man het rekeningnummer opgeven? Dit mag niet. Dit is niet zozeer onrechtmatig ten opzichte van de partner, maar het gaat tegen de regels van de bank in. Als de machtiging ingetrokken wordt door de rekeninghouder, dan zal de bank ook altijd het geld terugstorten omdat simpelweg de handtekening van een gemachtigde rekeninghouder ontbreekt.

De vraag: en dan ook voor de rekeninghouder haar handtekening [zetten]? Nee, dat mag niet. De bank zal terugboekingen goedkeuren, zie hierboven.

Dan: is de overeenkomst geldig? Ja, de overeenkomst is gewoon geldig, ongeacht de betalingsgegevens. Helaas zit de vrouw dus nog steeds aan dat jaar sportschoolabonnement vast.