Wie is op basis van art. 13 algemene bepalingen 230a ROZ aansprakelijk voor schade aan roldeur (slijtage). Huurder of verhuurder?

Sprake van bedrijfsruimte. Verhuurder zegt niet aansprakelijk te zijn voor schade op basis van art 13 alg bep. 230a ROZ.
Nooit onderhoud gepleegd. Nu springt veer van een roldeur, kosten 1200,00 euro. Is de huurder hiervoor aansprakelijk? En zo ja op basis van welke bep. van het artikel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Het beste antwoord

De verhuurder is in beginsel verplicht de bedrijfsruimte vrij van gebreken ter beschikking te stellen. Een gebrek is aanwezig indien de huurder wordt gehinderd in zijn huurgenot en dit hem niet is toe te rekenen. Voor de verhuurder brengt dit met zich mee dat hij een vergaande informatieplicht heeft bij het sluiten van de overeenkomst aangaande toestand van de kantoor ruimte. Op gebreken die de huurder bij aanvang van de overeenkomst duidelijk waren, kan de verhuurder namelijk niet worden aangesproken. Verhuurders zullen derhalve als onderdeel van de overeenkomst een opleveringsbeschrijving opnemen waarin de toestand van de kantoor ruimte uitvoerig wordt beschreven. Het herstellen van kleine gebreken zul je zelf moeten betalen, maar treden er tijdens de huur toch nog niet voorziene ernstige gebreken op, dan moet de verhuurder die op aangeven van de huurder verhelpen.

Op grond van artikel 204 van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek moet het gehuurde aan de huurder het genot verschaffen dat hij "bij het aangaan van de overeenkomst mag verwachten van een goed onderhouden zaak van de soort als waarop de overeenkomst betrekking heeft". Voldoet het gehuurde daar niet aan en is dit niet te wijten aan een aan de huurder toe te rekenen omstandigheid, dan is er sprake van een gebrek in de zin van de wet. De huurder kan de verhuurder dan aanspreken om hem alsnog het genot te verschaffen waar hij recht op heeft.

Voor alle zekerheid zou ik even bellen of mailen naar het Juridisch Loket: http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx. Die hebben vaker met dit bijltje gehakt.
Pieter2011
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zult eerst moeten nagaan of het een gebrek is dat tenlaste is van de verhuurder danwel de huurder. Onderhoud aan hang en sluitwerk is tenlaste van de huurder, het niet plegen van onderhoud waardoor de veer breekt die deel uit maakt van het sluitwerk komt dan ook volledig voor rekening van de huurder.

Andere antwoorden (2)

Afhankelijk van hoelang je huurt. Als je al 10 jaar huurt, de deur hebt gebruikt en niet onderhouden dan is het denk ik je eigen verantwoordelijkheid. Als je nog maar recent huurt, dan is de verhuurder te zorgen voor een object, vrij van enig gebrek...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Artikel 13.4 onder b laat duidelijk zien dat de huurder zelf verantwoordelijk is voor het onderhoud aan het hang en sluitwerk:

b. onderhoud, herstel en vernieuwing van hang- en sluitwerk, beglazing en glasdeuren, spiegel-, venster- en
andere ruiten~

Ook op rechtenforum hebben ze u al proberen duidelijk te maken dat de kosten voor de huurder zijn, waarom zouden we dan hier dan vanaf wijken?

Toegevoegd na 1 minuut:
Toevoeging:

De veer van de roldeur is een essentieel deel van het sluitwerk van de deur en valt daardoor onder artikel 13 lid 4.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, kun je me dan alleen nog even de bron geven waarbij de veer onder hang en sluitwerk valt. En niet je eigen antwoord op het rechtenforum opnieuw herhalen. Dank.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als eerste wil ik je er op wijze dat ik niets van het rechtenforum gekopieerd of herhaald heb, ben via google wel dezelfde vraag tegengekomen. Zal ik moeten weten wie de fabrikant van de deur is. Echter dat kan je ook makkelijk zelf vaststellen, is de veer benodigd om de deur te openen of te sluiten? Ja Dan valt deze onder het sluitwerk. Heb dit antwoord al eerder gegeven op Goeie Vraag, 3 dagen geleden, de vraag is daarna verwijdert.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat grappig dat je dan precies dezelfde naam hebt als de antwoord gever op het rechtenforum...hahaha... Anyway, bedankt!