Is het strafbaar als en man een tweede vrouw trouwt, ook als in het buitenland is en niet geregistreerd?

Ik heb een vraag over het trouwen van een tweede vrouw in Nederland of buiten Nederland.
Is het strafbaar in Nederland als de man een tweede vrouw trouwt dat niet in de gemeente is geregistreerd? Is het ook strafbaar als de vrouw in het buitenland is en alsnog niet geregistreerd staat in die staat/land?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.5K

Antwoorden (4)

Ja, dat is strafbaar.

In Nederland:
"Degene die een huwelijk aangaat en verzwijgt reeds getrouwd te zijn, kan in Nederland een gevangenisstraf krijgen van maximaal 6 jaar[1]. Als de nieuwe partner er wel van weet, is deze mede strafbaar met een gevangenisstraf van ten hoogste 4 jaar. Als de nieuwe partner te goeder trouw is, wordt deze niet gestraft (door de rechterlijke macht).

In België varieert de straf van 5 tot 10 jaar. Het tweede huwelijk kan altijd nietig worden verklaard op vordering van een van beide partijen of door het O.M."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bigamie

Toegevoegd na 26 seconden:
En wetboek:
http://wetboek.net/Sr/237.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is allemaal strafbaar.

In Nederland bepaalt het Burgerlijk Wetboek : "Een persoon kan tegelijkertijd slechts met één andere persoon door het huwelijk verbonden zijn." (Boek 1, artikel 33). Het Wetboek van Strafrecht (artikel 237) maakt het voor een gehuwde strafbaar om ook nog met iemand anders te trouwen; ook trouwen met een partner wetend dat die al getrouwd is is strafbaar. In beide gevallen is de maximale gevangenisstraf 4 jaar (6 jaar indien de huwelijkse staat voor de tweede partner is verzwegen). Iemand met de Nederlandse nationaliteit (al of niet met ook nog een andere nationaliteit) is ook strafbaar als het tweede of volgende huwelijk buiten Nederland plaatsvindt. Als een niet-Nederlander die in Nederland woont met meerdere mensen is getrouwd (waarbij in ieder geval het tweede en de eventuele volgende huwelijken buiten Nederland hebben plaatsgevonden) of getrouwd is met iemand die ook met een of meer andere mensen is getrouwd, dan wordt een en ander wel bij de burgerlijke stand geregistreerd (althans, bekend is dat dit in Amsterdam[8] en Rotterdam gebeurt). Wie de Nederlandse nationaliteit wil bemachtigen, zal eerst zo vaak moeten scheiden dat nog slechts één huwelijk overblijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,is strafbaar omdat je als Nederlander geacht wordt de wet te kennen en die verbiedt het aangaan van een 2e huwelijk.Een 2e huwelijk dat alleen is gesloten door een imam ,priester,pastoor o.i.d en dat niet op schrift staat wordt niet erkend.
Bovenstaande regel gaat niet op voor alle landen in de wereld ,er bestaan een aantal landen waar het nog voorkomt dat een man met meerdere vrouwen gehuwd is.
Ook komt het voor dat mannen 1 geregistreerd huwelijk sluiten en een 2e huwelijk ongeregistreerd.De 2e vrouw heeft dan vaak nergens recht op,denk aan overlijden van man etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als 1 persoon trouwt met meerdere partners noemen ze dat polygamie. Je hebt mannen die met meerdere vrouwen trouwen (polyginie) en meerdere mannen bij 1 vrouw (polyandrie). Polygynie is in veel landen mogelijk, neem bijvoorbeeld oosterse landen, tenzij je een nederlandse nationaliteit bezit en er gewoon naast je nederlndse vrouw een marokkaanse vrouw wilt hebben, dan niet).
Polyandrie is heel zelden en komt vrijwel niet voor.

Anton Heijboer deed zich voor als een man met 7 vrouwen hier in Nederland. Ze waren misschien symbolisch getrouwd maar in tegenstelling tot wat veel mensen in verwarring bracht natuurlijk niet voor de wet.

Hier in Nederland is het verboden om bewust met meerdere mensen te trouwen, ook om e trouwen met iemand waarvan je al weet dat de al getrouwd is. Daar kan een gevangenisstraf op staan van max. 4 jaar. Als je voor beide partners hebt verzwegen al getrouwd te zijn kan dit zelfs 6 jaar zijn. Dit is art. 237 van het wetboek van strafrecht.

Hier een link waar je meer informatie kunt vinden hierover.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Polygamie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Polyandrie komt o.a. voor in Nepal.