Waarom bestaat er hondenbelasting?

Wat doen ze met het geld? (geen drollen opruimen)
Ik zie het nut er niet van in... U wel?
En waarom dan?
Wat maakt hondenbelasting rechtvaardig?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Dit antwoord heeft me al heel veel punten opgeleverd, dus ga ik lekker door:

Hondenbelasting werd bedacht in de middeleeuwen. In die tijd bestond er nog hondsdolheid en ook gaven de vele honden heel wat overlast. Mensen bezaten hondenkarren, voornamelijk de armen maakten daar gebruik van. Om de ziektes te bestrijden en om overlast tegen te gaan, werd hondenbelasting geheven. De hondenbelasting is gebleven, ook toen hondsdolheid naar de achtergrond verdween en toen de hondenkarren allang verdwenen waren. Zwerfhonden zien we in Nederland ook niet echt meer…

In 2009 besloten 6 vooruitstrevende gemeentes om voortaan geen hondenbelasting meer te heffen. In verschillende gemeentes is het bezit van honden dus helemaal gratis.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een beter antwoord kan haast niet!
Bedankt!

Andere antwoorden (5)

In sommige gemeenten doen ze wel drollenopruimen... Verder is het melkkoe voor de gemeentekas...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om er voor te zorgen dat alleen gemotiveerde mensen (zorg voor de hond) een hond nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is een tijdje geleden in iets andere vorm al aan de orde geweest. Hondenbelasting is een erfenis uit het verleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is toch een heel andere vraag?!
Deze vind hondenbelasting terecht, ik niet.
Men mag, vind ik, geen belasting heffen op levende wezens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het geeft antwoord op de oorsprong van hondenbelasting; de tijd dat de armen hondenkarren gebruikten voor transport. De mogelijkheid voor gemeenten hondenbelasting te heffen ligt nog altijd besloten in de Gemeentewet, en geldt expliciet voor honden. Zonder wijziging van de gemeentewet mogen ze geen katten, cavia's, gekko's of konijnen belasten. De baten gaan in de algemene middelen, en is een mooi inkomen voor de gemeente.
In hoeverre hondenbelasting rechtvaardig is? Niet meer of minder rechtvaardig dan om het even welke andere belasting. Jij betaalt ook belasting, en bent evengoed een levend wezen.
Mocht er ooit op hoog niveau gediscussieerd gaan worden over het al dan niet afschaffen van hondenbelasting, wordt ongetwijfeld de mileuvervuiling veroorzaakt door gezelschapsdieren erbijgehaald; http://www.newscientist.com/article/mg20427313.200-cute-fluffy-and-horribly-greedy.html
Honden aantonen kun je handhaven... Als ze roos konden aantonen en handhaven dan moest je daar belasting voor betalen... Of iets dergelijks... Katten kunnen ze dan weer niet aantonen, want die miauwen niet als je aanbelt...

Niets maakt hondenbelasting rechtvaardig... Welke belasting is nu rechtvaardig... Vroeger in België had men belasting over hoe veel ramen dat je huis had... Ze verzinnen steeds weer nieuwe belastingen, hoor... Waarom denk je dat de staat zo veel ambtenaren aan het werk houdt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat hondenstront overlast veroorzaakt. En vele met mij schijtziek worden van personen die een hond hebben en nadat de nieuwigheid eraf is te beroerd zijn om hun hond fatsoenlijk uit te laten en even snel een blokje omlopen.
Tijdens dat blokje om malen ze er niet om dat de hond gewoon op de stoep bij een ander voor de deur zit te schijten zonder dat ze het opruimen. Zelfs al staat er bij ons in de buurt bijna op iedere hoek een speciale afvalbak.
Die overlast is dus veroorzaakt door Uw mede-hondenbezitter. Let wel, de goede moeten onder de kwade lijden. Ik vind het dus rechtvaardig.