Gelden de in wetboeken beschreven zaken mbt ongewenste intimiteiten alleen voor volwassenen?

Ik kan vinden dat in de Arbowet, het Burgerlijk Wetboek en de Wet gelijke behandeling zaken zijn opgenomen over ongewenste intimiteiten.
Ik krijg het gevoel (maar dat is misschien niet correct) dat dit zich toespitst op de werkvloer.

Het lijkt in ieder geval over volwassenen te gaan. Ik vraag me eigenlijk af hoe het zit als het over kinderen gaat. En dat bedoel ik niet kinderen die door volwassenen worden misbruikt bijv, daar is (gelukkig) ook goede wetgeving voor.

Maar een groep 9 jarige meisjes, die een jongetje klemzetten en dan wordt hij gezoend. Zoiets wordt door de meeste mensen gezien als plagerij, en misschien is het ook wel zo bedoeld maar het zou, zeker als het vaker gebeurt, heel belastend voor het slachtoffer kunnen, zijn, net als bij volwassenen. Valt dat dan ook onder deze wetgeving?

12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Het beste antwoord

Het klopt dat je in de gewone wetboeken alleen de wettelijke regels voor volwassenen vindt. Voor kinderen zijn er namelijk de kinderrechten. Die staan in het Kinderrechtenverdrag van de Verenigde Naties. Die betreffen alles waar kinderen mee te maken kunnen krijgen, vanaf de geboorte tot aan de achttiende verjaardag. Het gaat over school, wonen, gezondheid, geloof, ouders en vrienden.
Het internationale verdrag inzake de rechten van het kind geldt voor alle kinderen in 193 landen, waaronder Nederland. Een speciale ombudsman voor kinderen moet ervoor zorgen dat de rechten van kinderen en jongeren in Nederland worden nageleefd.

In artikel 19 staat het volgende:
Bescherming tegen kindermishandeling.
Het kind heeft recht op bescherming tegen alle vormen van lichamelijke en geestelijke mishandeling en verwaarlozing zowel in het gezin als daarbuiten. De overheid neemt maatregelen ter preventie en signalering hiervan en zorgt voor opvang en behandeling.

En artikel 34:
Seksueel misbruik.
Het kind heeft recht op bescherming tegen seksuele uitbuiting en seksueel misbruik. De overheid moet maatregelen nemen om kinderprostitutie en kinderpornografie te voorkomen.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier ga je een klein beetje de mist in. Kinderen tot aan de twaalf jaar kunnen niet strafrechtelijk vervolgt worden. Kinderen vanaf hun twaalfde tot aan het achttiende jaar kunnen strafrechtelijk vervolgt worden maar vallen onder het zogenaamde kinderrecht. Echter zijn alle wetten die we in Nederland hebben ook voor de kinderen van toepassing, denk maar aan de wet op het onderwijs, niet alleen is de ouder verplicht om het kind naar school te sturen, ook het kind is verplicht te gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea.Helemaal juist.
Eerste link art.1 DEFINITIE kind
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Artikel 37 van diezelfde link: Artikel 37 Kinderen in detentie
Marteling en andere vormen van wrede, onmenselijke of onterende behandeling of bestraffing
van het kind zijn verboden. Kinderen mogen niet veroordeeld worden tot de doodstraf of tot
levenslange gevangenisstraf. Opsluiting van een kind mag alleen als uiterste maatregel en dan
zo kort mogelijk. Als een kind wordt opgesloten, moet de rechter zo snel mogelijk beslissen of
dat mag. Het kind heeft daarbij recht op juridische steun. Kinderen mogen niet samen met
volwassenen opgesloten worden. Alle kinderen in detentie hebben recht op een menswaardige
behandeling en op contact met hun familie.
Voorbehoud: in Nederland kan op kinderen vanaf zestien jaar het volwassenenstrafrecht worden
toegepast. Zoals ik al vaker aangeef, alles lezen en niet alleen de eerste regel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Artikel 40 in hetzelfde handvest: Artikel 40 Jeugdstrafrecht
Ieder kind dat verdacht, vervolgd of veroordeeld wordt voor een strafbaar feit heeft recht op een
pedagogische behandeling die geen afbreuk doet aan de eigenwaarde en de menselijke
waardigheid van het kind, die rekening houdt met de leeftijd van het kind en die de herintegratie
en de opbouwende rol van het kind in de samenleving bevordert. Ieder kind heeft recht op een
eerlijk proces en op juridische bijstand. De overheid houdt kinderen zoveel mogelijk buiten
strafrechtelijke procedures.
Voorbehoud: in Nederland krijgt een kind bij lichte overtredingen soms geen juridische bijstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
theodbn; Bevestigd het verhaal Amadea, Verdrag betreft alle kindereren jonger dan 18 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absoluut niet. Waar haal jij dat uit. Kinderen vallen gewoon onder het Nederlands recht en hebben zich te houden aan de Nederlandse wetgeving en dat is wat de vraag is. In dat handvest staat zelfs dat kinderen tussen de 16 en 18 berecht kunnen worden als volwassenen. Dus waar haal jij het vandaan dat ik het verhaal van Amadea bevestig. Overigens zijn de rechten van het kind zoals hier omschreven opgenomen in de Nederlandse wetgeving maar ach die zeg jij te kennen, blijkt weer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea Min is niet van mij afkomstig. Min is ten onrechte daar er in de Nederlandse wetgeving het handvest van de kinderrechten is opgenomen, daardoor is de Nederlandse wetgeving in al zijn volledigheid ook van toepassing op kinderen en niet alleen op volwassenen. Het antwoord is enkel onvolledig.
Summo
12 jaar geleden
zeer uitgebreid verhaal, dank je wel

Andere antwoorden (1)

Dat de wetgeving niet alleen voor volwassenen is kunnen we al in artikel 2 van de Arbeidsomstandighedenwet (arbowet) terug vinden:

b. verrichtingen van leerlingen en studenten in onderwijsinrichtingen of gedeelten daarvan, open ruimten daaronder begrepen, die vergelijkbaar zijn met arbeid in de beroepspraktijk;

Ook artikel 1 van de grondwet is daar duidelijk in:

Artikel 1

Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.

Ook hier wordt geen minimale leeftijd genoemd waarop men aanspraak kan maken.

Echter is er wel een beperking, kinderen onder de 12jaar kunnen niet strafrechtelijk vervolgd worden, er kunnen dan wel andere maatregelen getroffen worden.