zou het strafbaar zijn als je het ijs kapot maakt op het mogelijke parcour van de elfstedentocht?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke vraag!
Ritsuka
12 jaar geleden
Ik denk dat je dan wel veel boze mensen op de stoep krijgt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dit in principe niet strafbaar is maar ik denk wel dat je publiekelijk gelyncht wordt!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je komt volop in het nieuws en daardoor kom je nergens meer aan werk, dat lijkt me wel aardig straf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou lynchen ook strafbaar zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HHH, in dit geval niet Moolkeesje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snode plannen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat die daders toch niet gepakt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Woon je in de buurt van het Apeldoorns Dierens kanaal soms?

Het beste antwoord

Ja

Een dergelijk vergrijp valt onder vandalisme / vernieling.

Het vergrijp wordt hetzelfde beoordeelt als het vernielen van een voetbalveld net voor een belangrijke wedstrijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vaarwegen, sloten, meren en beken zijn in eigendom van het waterschap, de provincie Friesland of de staat der Nederlanden. Dus hebben de wateren ook een eigenaar, het oppompen van wateren uit dergelijke watergebieden is dan alleen toegestaan als de eigenaar er toestemming voor geeft. Ook al is het ijs op een natuurlijke wijze ontstaan het is en blijft vandalisme, aangezien het een gebied is waar een activiteit van grote publieke waarde zal kunnen worden gehouden zal men er streng tegen dergelijke vandalisme optreden, de straffen zullen dan wel degelijk gelijk zijn aan het vernielen van een grasmat (ook op natuurlijke wijze gegroeide beplanting) voor een belangrijke (internationale) wedstrijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dan eerst een rechtszaak aangespannen moet worden of de zaak door een rechter beoordeeld moet worden. Volgens mij is hier nog geen juridische basis voor toch? Ik snap wel je redenering en dat je dit kunt aanvoeren als aanklager.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Som: waarom geen juridische basis? Er wordt bij zoiets niet alleen gekeken naar de feitelijke daad die iemand pleegt, maar de opzet tot vernieling van iets waardevols zal absoluut worden aangerekend. Er zal naar de gevolgen worden gekeken voor het evenement, en anders zijn er altijd nog kapstokwetten zoals verhindering van ..., verstoring van de openbare orde, of wat dan ook. Het gaat echt niet enkel om het feit van het vernielen van ijs an sich. Hard schreeuwen is ook niet bij wet verboden, maar de Damschreeuwer is toch echt veroordeeld tot een jaar cel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Som Er is wel degelijk een juridische basis, op het moment dat het water door Nederland stroomt is het gewoon een bodemschat van Nederland net zoals alle andere bodemschatten gas, olie etc., als Nederland geen eigenaar zou zijn van het water zouden ze het ook niet mogen bergen, stuwen of andere wijze gebruiken en laten we eerlijk wezen we drinken het zelfs.

Andere antwoorden (4)

Als je moedwillig ijs kapot maakt en mensen worden daar de dupe van dmv een ongeluk, dan ben jij wel aansprakelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dan maakt u zich schuldig aan ordeverstoring en vernieling.
De Gemeente mag tijdelijke verordeningen maken met toepassing van de Algemene wet Bestuursrecht dat een bepaalt gebied gebruikt mag worden voor een evenement.
Met het kapot maken van dat ijs verstoord u dat evenement.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ordeverstoring? Welke goede orde wordt er dan verstoord? Denk niet dat het ijs vernielen zal lukken als er omstanders zijn of als de wedstrijd bezig zou zijn. Lijkt me dat dan de goede orde niet verstoord kan worden, als er meerdere personen betrokken zijn bij de vernieling zou het wel kunnen gaan als terroristische aanslag. Vernieling is zonder meer van toepassing.
Of het nu wel of niet strafbaar is o.g.v. de wet, de kans is groot dat omwonenden of voorbijgangers je eendrachtig in het wak duwen dat je zojuist hebt gemaakt. Dat is bedoeld als straf.
teusvh
12 jaar geleden
Het lijkt me poging tot moord of doodslag; dus zeker strafbaar.