Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel raadsheren worden er op een reguliere (straf of civiele) zaak gezet bij de Hoge Raad?

Zijn dat er drie of vijf? Ik kan het eventjes niet vinden, dus ik dacht; ik vraag het even hier :)
Bij een normale zaak die voor de Hoge Raad komt; zijn er dan drie rechters (een voorzitter en twee anderen) of meer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
615

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ieder geval oneven anders kun je nooit tot een uitspraak komen. Maar gezien het de hoge raad is (en dat zegt niks over wijsheid) zou ik zeggen vijf.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kunt u vinden in de Wet op de Rechtelijke Organisatie
te weten art72.
Hier hebt u hem;
De Hoge Raad bestaat uit een president, ten hoogste zeven vice-presidenten, ten hoogste dertig raadsheren en ten hoogste vijftien raadsheren in buitengewone dienst.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry had ik je verkeerd begrepen.
Ik heb vroeger genoeg gerechtsgebouwen gezien om voor mezelf te pleiten, maar daar heb ik nooit bij stil gestaan.
Pffff.....inderdaad is moeilijk te vinden maar ik heb er iets over gevonden.
Antwoord; Dat bepaald het bestuur van de rechtbank afhankelijk hoe moeilijk de zaak is. Aantal rechters
Bij de Hoge Raad worden zaken beslist door drie of vijf raadsheren. Hoeveel raadsheren de zaak behandelen, hangt onder andere af van de moeilijkheidsgraad en het maatschappelijke belang van de zaak. Een uitspraak van de Hoge Raad heet een arrest. Praktisch;
Bij een éénvoudige civiele zaak zullen er tegenover c.q. op je neer kijken 1 procureur, 3 rechters, en 1 griffier.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding