Ik ben 16 jaar maar ik zou graag met mijn vriend willen verloven. Hoe oud moet je hier voor zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
9.2K

Antwoorden (4)

verloven is een informele gebeurtenis en mag dus vanaf hoe oud je maar wil
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verloven mag altijd, trouwen mag pas als jullie beiden 18 zijn

Toegevoegd na 2 minuten:
Volgens de wet:

Burgerlijk Wetboek
Artikel: Art. 1:31
Omschrijving: 1. Om een huwelijk te mogen aangaan moeten een man en een vrouw de leeftijd van achttien jaren hebben bereikt.
2. Het in het vorige lid vermelde huwelijksbeletsel bestaat niet wanneer zij die met elkander een huwelijk willen aangaan de leeftijd van zestien jaren hebben bereikt en de vrouw een verklaring van een arts overlegt dat zij zwanger is, dan wel haar kind reeds ter wereld heeft gebracht.
3. Onze Minister van Justitie kan om gewichtige redenen ontheffing verlenen van het in het eerste lid genoemde vereiste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verloven is een vrijblijvende aangelegenheid, die aangeeft dat men voornemens is bij elkaar te blijven en waarbij men tevens iedereen duidelijk wil maken dat men eventueel op een later tijdstip wenst te trouwen met elkaar.

Wikipedia omschrijft het als volgt:

1 De verloving is het wederzijds geven van een trouwbelofte.

2 De verloving geeft geen rechtsvordering tot het aangaan van het huwelijk, noch tot schadevergoeding wegens niet-vervulling van de belofte.

3 De verloving zelf is dan ook een informele gebeurtenis, waarvoor geen officiële handelingen zijn vereist.

Verloven is ook niet aan een leeftijdsgrens gebonden..dus verloof je maar fijn met elkaar.

Veel plezier op de desbetreffende dag en..bij deze alvast mijn welgemeende felicitaties.

Groetjes,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een verloving is niets anders dan je partner ten huwelijk vragen waar niets wettelijks aan is, er verandert ook niets aan je burgerlijke stand dus er is geen leeftijd aan verbonden. Wel een huwelijk zelf....daar moet je minimaal 18 jaar voor zijn, tenzij er met hulp van een doktersverklaring aan te tonen is dat je als minderjarige vrouw zwanger bent en toestemming hebt van de ouders, dan is een huwelijk als minderjarige ook toegestaan.