Zijn er wetsartikelen waar ik naar kan verwijzen bij een onterechte incasso?

Exact een maand geleden heb ik een proefabbonement bij een website afgesloten. Kosten hiervan, voor twee dagen proberen, waren 99 eurocent. Wordt er niet tijdig opgezegd dan wordt het abbonement stilzwijgend verlengd. Welnu, ik heb diezelfde dag nog het abbonement per mail opgezegd, en kreeg hiervan een bevestiging. In de mail werd mij gezegd dat mijn bankrekening vanaf nu niet meer belast zal worden, en dat het abbonement is stopgezet.

Ongeveer twee weken geleden kreeg ik een mailtje van die website. Het mailtje was gericht aan meerdere mensen, zag er niet bijzonder professioneel uit, en verzocht mij vriendelijk doch dringend om een bedrag van 30 euro voor de kosten van het eerder afgesloten abbonement aan hen te betalen. Ik heb hierop teruggemaild, met eerdere e-mail correspondentie bijgevoegd, dat ik niet zou betalen voor een dienst die ik nooit heb genoten aangezien ik deze tijdig heb opgezegd, en dit ook naar mij bevestigd is.

Ik kreeg van hen niks meer te horen. Vandaag kreeg ik een brief binnen van het Nationaal Incasso Bureau. Ik word gesommeerd om binnen vijf dagen het bedrag van 70 euro te betalen vanwege een openstaande betaling bij die website. Zou ik niet betalen dan worden er gerechtelijke stappen ondernomen.

Ik ben van plan hen een aangetekende brief te sturen, met alle e-mail correspondentie en data bijgevoegd, om zo aan te geven dat ik absoluut niet van plan ben te betalen.

Zijn er wetsartikelen waar ik naar kan verwijzen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (3)

Je hoeft helemaal niets te doen.

Je hebt een mailtje in je bezit, waarin duidelijk staat dat je van je abonnement af bent, dus dan zijn er helemaal geen wetsartikelen nodig.

Laten ze maar naar de rechter stappen, als ze geld van je willen. Er zal geen rechter te vinden zijn, die vindt dat je na een proefperiode die 99 cent kost, aan een abonnement van 30 Euro vast kan zitten, en ook een mail die aan meerdere personen gericht is, waarin je wordt verzocht te betalen heeft geen enkele rechtsgeldigheid.
Je hebt hier waarschijnlijk niet alleen met oplichters te maken, maar ook met sukkels. Maak je dus geen zorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies! + Het enige dat het je kan kosten is een beetje tijd als je uiteindelijk ter rechtszitting je verhaal moet komen uitleggen. Houd wel goed je post in de gaten! Wel een rare site, want zelfs als je wel een abonnement zou hebben (of niet op tijd zou hebben opgezegd of zo), is een bijkomende kostenpost van 133% bovenop het abonnementsbedrag binnen een maand kant en klaar ridicuul.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Precies, helemaal, correct, en juist en zo. :)
Een aangetekende brief sturen lijkt me overbodig, maar ik zou in elk geval wél reageren. Zet, boven de brief die je naar het incassobureau stuurt, even (in hoofdletters) "per post en e-mail" en houd het bericht kort en zakelijk. Stuur de brief ook per e-mail naar het incassobureau (het e-mailadres staat op de website) met, net als bij de brief, een kopie van de bevestiging dat het abonnement is beëindigd. Bijvoorbeeld zo:

PER BRIEF EN E-MAIL

Uw kenmerk (of: referentie): (referentie incassobureau)
Betreft: sommatie betaling abonnementskosten (naam abonnement)

Geachte heer/mevrouw,

Uw sommatie van xx december jl. met bovenvermeld kenmerk om binnen vijf werkdagen 70 euro te betalen, heb ik in goede orde ontvangen.

Helaas is kennelijk sprake van een misverstand; het proefabonnement dat ik had afgesloten, is per xxx december jl. opgezegd. De bevestiging daarvan door (naam website) treft u in de bijlage aan.

Ik ga ervan uit dat deze kwestie hiermee is opgelost,

Met vriendelijke groet,

Naam
Adres
Woonplaats
Telefoon

Bijlage: bevestiging opzegging proefabonnement
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeer nette brief. ik zou hem zeker gebruiken als ik vraagsteller was! +
Oplossing is heel simpel.
Heb dit ook wel eens bij de hand gehad.
Stuur alle gegevens inclusief de bevestigingsmail die je hebt gehad van je opzegging naar het incassobureau.
En doe dit dan via E-mail.
Niet één keer maar stuur hem minstens 20 keer of liefst nog meer.
Gegarandeerd dat je succes hebt.
De mail die je stuurt mag best brutaal en grof zijn want anders wordt er helemaal niet naar je geluisterd.
Maak duidelijk dat je absoluut niet van plan bent te betalen en dat zij geen poot hebben om op te staan.
Gebruik dezelfde methodes die zij gebruiken.
Alleen die taal verstaan ze.
Werkt altijd!!!
Wees niet bang voor dit soort onzin en ga er tegenin.
Ze kunnen je niets,maar dan ook helemaal niets maken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh ja,begin niet aan aangetekende brieven want dat heeft geen enkele zin en kost je handenvol geld.
Spam ze desnoods met Emails.
Is niet strafbaar en werkt!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij een vette min, behandel een ander nimmer zoals je zelf absoluut nooit behandeld wil worden, dreigen kan juist averechts werken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zielig hoor al die minnetjes!!!
Ik heb ervaring met dit soort praktijken en voor veel mensen met één berichtje al vele incassobureaus het bos in gestuurd!
Altijd wanneer je onterecht door incassobureaus benaderd wordt helpt een aardig antwoord nooit!!!
Wanneer je redelijk juridisch onderlegt bent zoals ik win je het altijd!
Probleem bij dit soort bedrijven is alleen dat je HUN taal moet spreken anders begrijpen ze je niet!!!
Zij dreigen,dus terugdreigen.
Zijn ze als de dood voor.
Kijk maar eens naar de adviezen van de rijdende rechter.
Die zegt precies hetzelfde als ik!
Incassobureaus worden over het algemeen opgezet en gerund door mensen die het zelf met de wet niet zo nauw nemen.
Over het algemeen nemen deze bedrijven hun onderzoeksplicht niet serieus en worden claims klakkeloos overgenomen,
En jij als consument bent daar de dupe van!
ASO's zijn het meestal!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooral grof gaan doen. Dan bereik je helemaal niets. Hou lekker je eigen waarde en behandel anderen zoals je zelf ook behandeld wil worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jack7, Je zit er echt naast. Het incassobureau is niet degene die hier verkeerd is maar het bedrijf de dit bureau heeft ingeschakeld,het is dus niet terecht het incassobureau hiervoor uit te foeteren en lastig te vallen.
Zoals in het antwoord hierboven kan het op een heel beschaafde manier. Mensen die niet betalen zijn degenen die het niet zo nauw nemen, niet degene die geld krijgt.
Als het zo is wat in de vraag staat is dat bedrijf van die website verkeerd en als vraagsteller bewijzen heeft hiervan (die er dan moeten zijn) is het een kleine moeite gewoon het incassobureau een vriendelijke brief met bewijzen te sturen, dan bereik je meer dan te schelden en de boel opjagen..... Overigens geeft de rijdende rechter je nooit het advies het bedrijf te stalken en uit te schelden en bedreigen, integendeel, die verzoekt jou bewijzen te laten zien en als je alles goed gedaan hebt en in je recht staat is woest worden en tekeer gaan niet nodig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dubossies,ik weet waar ik het over heb.
Incassobureaus zijn wel degelijk medeverantwoordelijk voor onterechte claims.
Zij hebben niet elke claim klakkeloos over te nemen.
In vrijwel alle gevallen voeren zij geen enkele controle uit.
Of een claim terecht of onterecht is maakt ze helemaal niets uit.
En...ik heb nog nooit gezegd dat er gescholden,bedreigd en gestalkt moet worden.
Ik zeg alleen (SAMEN MET DE RIJDENDE RECHTER) gebruik dezelfde methodes die zij ook gebruiken.
En...het gaat hier over ONTERECHTE claims en niet over claims die gerechtvaardigd zijn,dus ik begrijp je opmerking niet dat "Mensen die niet betalen degenen zijn die het niet zo nauw nemen."
Hier hebben we het helemaal niet over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik nog stage liep bij de deurwaarder werd het voor mij duidelijk dat het incassobureau eigenlijk niks mag, behalve aanmaningen sturen en desnoods 'dreigbrieven'. de deurwaarder is de gene waarvoor je moet opladen. dan nog is de bewijsvoering die vraagsteller heeft sterk. mocht het toch tot de deurwaarder komen en tevens tot een rechtszaak, dan zal vraagsteller zeker winnen. De comotie van jack7 snap ik daarom niet helemaal...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
opladen=opletten leuk, xt9 op smartphones ^^