Wat als je gepakt word me met Onderverhuur?

Ik huur nu een woning die volgens het contract niet onderverhuurt mag worden (als ze er achter komen word ik er uit gezet). Maar...

Ik ga 6 maanden naar het buitenland en mijn huis dan gewoon leeg laten staan is wel erg veel weggegooid geld! Dus ik wil onderverhuren, maar nou vraag ik me af:

Mocht ik gepakt worden, kan ik dan nog wel via de sociale woningbouw een woning huren bij een andere woningcorporatie? Of kom je dan ook niet meer in aanmerking voor?

Toegevoegd na 4 uur:
Nog even ter verduidelijking, het gaat hier niet om onderverhuur met winstoogmerk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
6.1K

Het beste antwoord

Marleen heeft in principe helemaal gelijk maar je mag bijv wel iemand te logeren hebben.

Ook in het kader van huurbescherming zou ik zeker niet onderverhuren.

Maar ik vraag me af of je niet iets kunt regelen dat iemand wat langer bij je logeert, desnoods in overleg met de huurbaas.

Dan vraag je verder geen huur maar bijv een kostenvergoeding voor gas/licht en slijtage van je spullen
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dat wel zou mogen dan zou dat wel een goede optie zijn. Het gaat mij namelijk puur om de kostenvergoeding, een winstoogmerk heb ik niet.
amigo
12 jaar geleden
precies, zo klonk je vraag ook.
En het is ook nog beter voor een huis dat het niet te lang leeg staat, als een soort anti-kraak verder, maar dat is een heel ander verhaal, ben ik zelf eens 3 maanden weg geweest, had lage huur dus heb het huis gewoon leeg laten staan, Pas veel later hoorde ik dat ik dat had moeten melden voor mijn inboedel verzekering. Het scheen toen dat je premie dan hoger (!!!) is ivm groter risico door jouw afwezigheid.

Andere antwoorden (4)

Het veiligste is om je woningcorporatie ervan op de hoogte te stellen dat je huis bewoond wordt door een ander. Misschien moet de tijdelijke bewoonster ook wel direct de huur naar de woco storten. (vraag woco)

Onderhuur wordt o.a. bestreden om illegale winstmarges en uitbuiting tegen te gaan.

Als je gewoon handje contantje je woning onderverhuurt en er komt toevallig de inspectie langs, dan ben je zwaar het haasje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je je huis niet mag onderverhuren, mag je je huis niet onderverhuren. Punt. Bovendien is het sowieso erg gevaarlijk, want ook onderhuurders hebben huurbescherming, en als de mensen die je tijdelijk in je huis gestopt hebt er niet uit willen, of niet willen betalen, heb jij echt een groot probleem.

Je zult dus moeten kiezen of delen : OF je houdt je woning aan, en komt na zes maanden weer terug, OF je zegt je huur op, slaat je spullen op en zoekt bij terugkomst wat nieuws OF je huurt een kleiner / goedkoper huis voor de periode dat je weg bent. Kwestie van voor- en nadelen tegen elkaar afwegen.

In de link kun je uitgebreid nalezen wat de gevolgen zijn van illegale onderverhuur. Bezint eer ge begint....

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor het tijdelijk verhuren van een koopwoning zijn wel mogelijkheden, maar een huurwoning is gewoon niet je eigendom, dus daar mag je helemaal niets mee behalve zelf er in wonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk sowieso altijd uit met onderverhuur. Bij mij in de straat had iemand zijn koopwoning onderverhuurt omdat ze een jaar naar curacau gingen. Bleek dat die onderverhuurder het pand gebruikte voor zijn wietplantages. De eigenaren bleven met dikke rekeningen zitten van elektrisch en gas. En dan praat ik niet over een paar duizend euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het mag niet, maar het is ook nog eens heel erg onverstandig. Want als de persoon aan wie jij onderverhuurd weigert te vertrekken. Dan zit jij met de gebakken peren.

Ten eerste kan je hem/haar niet uitzetten. Ten tweede komt de woningbouwvereniging er dan geheid achter en ben je ook de sjaak.

Je zal jezelf opnieuw moeten inschrijven voor een andere sociale woning. En wat doe je ondertussen met je spullen?

Wat je beter kan doen is om contact op te nemen met de woningbouwvereniging en het verhaal uitleggen en hen vragen of zij mogelijkheden hebben om die 6 maanden te overbruggen.