mogen mensen je ongevraagd filmen?

dan heb ik het over wegmisbruikers enz,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedoel je mensen die aangehouden worden?, of mensen die erbij in beeld komen?, bv. een voorbijganger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik bedoel niet alleen bij wegmisbruikers maar ook bijvoorbeeld als je betrapt wordt ergens en het wordt gefilmd. Mogen ze het dan uitzenden?

Het beste antwoord

Ja.

Ze mogen iedereen filmen, ook op prive-terrein.

Echter uitzenden is een tweede.

Als iemand duidelijk en herkenbaar in beeld wordt gebracht dient men toestemming te hebben van diegene (portretrecht), geeft het persoon geen toestemming mogen ze hem ook niet herkenbaar in beeld brengen.

Is er gefilmd op afgesloten prive-terrein dient men ook toestemming te hebben van de eigenaar alvorens dat het uitgezonden mag worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Op de openbare weg wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt.
Op de openbare weg mag dat wel, op privéterrein niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag wel iemand filmen maar niet zonder toestemming op tv zetten behalve als je onduidelijk maakt wie het is ( bijv wazig maken van gezicht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja van af een openbaaren plek wel ook staa jij op prive terien en hij op openbaare weg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In wide shots wel, dus als je op de weg rijd en ze filmen die, dan mag dat, zolang ze maar niet inzoomen. De personen die ze aanhouden mag je zo niet filmen tenzij ze (achteraf) toestemming geven. Doen ze dit niet, dan worden ze vaag gemaakt in het beeld.