Wanneer ben je verplicht openstaande boetes bij aanhouding direct te voldoen?

Stel je hebt nog een aantal openstaande (verkeer)boetes van een aantal maanden geleden en word per toeval aangehouden bij een controle. Word je dan geacht de openstaande boetes direct te voldoen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K

Het beste antwoord

Er zijn verschillende types boetes en deze worden verschillend afgehandeld. Ik heb het nu even over eenvoudige verkeersboetes, zogenoemde Beschikkingen, die via de WAHV (Wet Mulder) afgehandeld worden in het bestuursrecht.

1: beschikking met sanctie, binnen 6 weken te betalen.
2: Aanmaning met verhoging, binnen 6 weken te betalen.
3: Tweede aanmaning met (flinke) verhoging, wederom 6 weken om te betalen.
4: Inschakelen incassobureau, wederom extra kosten.
5: Betekenis van de beschikking, dit gebeurt in persoon. Vanaf dat moment is er nog maximaal 14 dagen beroeptijd.

Na die 14 dagen wordt de beschikking onherroepelijk. Dat betekend dat bij controle of staandehouding op straat de boete direct betaald moet worden. Kan of wil je dan nog niet betalen dan wordt een dwangmiddel toegepast. Dit zijn in het bestuursrecht vaak inneming rijbewijs, beslaglegging auto of gijzeling (7 dagen). Na deze gijzeling moet je nog steeds je beschikking voldoen. Doe je dit niet beginnen we weer van voren af aan.

Voor andere overtredingen werkt tegenwoordig de strafbeschikking van toepassing. Na ontvangst van de eerste aanschrijving gaat ongeveer hetzelfde traject als bovenstaande lopen, maar deze verschilt iets.

Het is dus niet zo dat je vanaf ontvangst van het eerste schrijven moet betalen. Er gaat een heel traject aan vooraf voordat er zo'n middel wordt toegepast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Vaak bij de grotere controles met douane ,rdw en politie dan wordt je helemaal gescreend en dan moet je die direct betalen.Maar als ze je bij een gordelcontrole aanhouden dan wordt je daar niet op nagekeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het vonnis (boete) in kracht van gewijsde is gegaan, dien je dit bij aanhouding direct te voldoen. Als er een bezwaar (verzet) cq hoger beroep loopt (en nog niet definitief is) dan hoef je deze boete vooralsnog niet te voldoen. Gekoppeld aan je boete kan een subsidiaire hechtenis ten uitvoer worden gelegd. Dan wordt het een verblijf in één van onze penitentiaire inrichtingen in ons land.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enkel onherroepbare openstaande boetes dienen direct voldaan te worden, bij niet voldoen mag het voertuig in beslag genomen worden.