Hoe stel je je eigendom beschikbaar aan iemand anders (zie de extra uitleg)?

A en B spreken af dat A zijn boot aan B ter beschikking stelt. Op welke wijze kan worden bewerkstelligd dat deze verplichting ook overgaat op degene die de boot van A in eigendom verwerft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Door een contract op te stellen waarin deze afspraak genoteerd staat en hier allebei de handtekening op te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JE kan bij de ANWB een voorbeeld koopovereenkomst downloaden speciaal voor boten.
Deze heb ik ook gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan gewoon 'verklaren' dat het eigendom van A overgaat naar B. Hierdoor ontstaat er een overeenkomst (aanbod en aanvaarding). Hieruit vloeit voort dat A moet 'leveren' aan B.
Eigendom is het meest omvattende recht wat iemand op een zaak kan hebben. Dus B is daarna binnen de wettelijke kaders, vrij om te beschikken over de boot.

Feitelijk hoef je dus niets op papier te zetten of contractueel vast te leggen. Alleen wanneer je enige vorm van bewijslast nodig hebt wordt het een lastig verhaal als je niets op papier hebt staan.

Er is natuurlijk in het geval van een grotere boot de noodzaak om de boot op iemands naam te laten zetten zoals je dat bij een auto ook moet doen. Maar daar weet ik het fijne niet van.