Waarom mogen wij burgers er nooit op in gaan als iemand jou/mij uitscheld?

En als de politie wordt uitgescholden pakken ze wel die persoon. Hebben wij niet geleerd om zoiets te negeren?

(MOD plaats aub dit)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie/hoor ook op tv bij die politie programma's als ze de persoon hebben opgepakt dat ze hem/haar helemaal verrot aan het schelden is. Ik vindt dat ze dan ruzie aan het uitlokken zijn. Gewoon oppakken en meer niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En toch heb ik gewoon gelijk.... :P Ze zullen het weten ook.
Ik ben het zat wij maar aan de regels houden en zelf corrupt bezig zijn. Wij zijn niets anders dan een nummer(s).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoezo "mogen" wij nergens op in gaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je toch al vind dat je gelijk hebt ondanks de antwoorden hier ('en toch heb ik gelijk!' schrijf je), waarom stel je de vraag dan?
Je mag heus wel terug schelden. Maar dat helpt niet en maakt je net zo slecht als de persoon die begon. De politie heeft echter naast terugschelden het middel om een boete uit te geven. Belediging van ambtenaar in functie geld niet alleen voor uitschelden politie (die ambtenaren zijn), maar evengoed voor het uitschelden van bijvoorbeeld een deurwaarder tijdens zijn werk of een ambtenaar op het gemeentehuis.

Antwoorden (5)

Het mag wel, maar vaak is het verstandiger om er niet op in te gaan. Je mág een hoop in dit land, maar het hóeft niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ik vaak leest dat als die persoon iemand geslagen heeft dat hij/zij als mishandelaar gepakt wordt.
Het enige wat je kunt doen als je uitgescholden wordt is aangifte doen bij de politie van belediging of bedreiging als je de scheldwoorden als bedreigend ervaart.

Waarom je zelf anders niks kunt/mag doen is omdat je geen opsporingsambtenaar bent.

Toegevoegd na 17 minuten:
zie artikel 266 en 267
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We mogen er best op ingaan, maar het is verstandiger om het te negeren om ruzie op straat te voorkomen.

Wat de politie betreft: zij hebben een autoritaire functie, daar dien je dus respect voor te hebben. Als iedereen zomaar het gezag van de politie mocht ondermijnen, zou de politie op den duur niet meer serieus worden genomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoort voor iedereen respect te hebben of je wel of geen politie whatever bent. Is eigenlijk gewoon bllsht.
Er is een wet volgens mij, dat je een ambtenaar in functie niet mag beledigen.

Een burger is geen ambtenaar in functie zoals die wet is bedoeld.

Sommige wetten zijn al heel oud.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niemand verbiedt het om erop in te gaan, het is alleen verstandiger om het niet te doen.
Iemand die aan het schelden is, is al kwaad en gefrustreerd en heeft vaak een heel kort lontje omdat hij zich niet weet te manifesteren met normale woorden of een gesprek, agressiviteit ligt dan al op de loer en voor je het weet heb je een dreun te pakken. Mensen die gaan schelden hebben sowieso al minder remmingen dan mensen die zich kunnen beheersen.Je moet dan ook zo iemand geen extra voeding geven om de beheersing totaal te verliezen. Het is dus verstandiger om deze lui te negeren, hoe moeillijk het ook soms is.
De politie daarentegen die mogen eisen dat je ze respecteert ,uit hoofde van hun functie moeten ze een zekere autoriteit uitdragen.
Wie moet je anders roepen als een situatie uit de hand dreigt te lopen? Het zou foute boel zijn als zij helemaal geen respect meer zouden krijgen, wie luisterde dan nog naar een bevel om iemand te stoppen met uit de hand gelopen gedrag. Zij moeten elke keer maar weer proberen de orde te herstellen cq. handhaven en daarom moeten zij wel tegen elke vorm van ongewenst gedrag ingaan.
Zij moeten zichzelf ook altijd beheersen en het goede voorbeeld geven en moeten eisen dat anderen zich ook volgens de normen gedragen. Hoe moeilijk dat ook in de hedendaagse maatschappij is!
Dat neemt niet weg dat ook jij, als gewoon burger zelf een aanklacht in kan dienen wanneer iemand je diep beledigt. Indien een rechter jou gelijk geeft, kan je dan zelfs schadevergoeding eisen. Helaas zijn de woorden die als belediging opgevat kunnen worden in het rechters jargon, zeer ruim bemeten. Zo'n eis wordt dan ook niet snel toegewezen.
amc