wat voor straf/boete kan je krijgen door 112 te bellen?

Het zou best wel handig zijn

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
8.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft een site www.112.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is handig?
Om te weten welke straf/boete je krijgt als je uit balorigheid 112 belt?
Of om "gewoon" 112 te bellen?

Antwoorden (2)

Misschien kun je hier wat mee??

Misbruik van 1-1-2 is strafbaar. Wie misbruik maakt van deze alarmlijn, kan er op rekenen dat de politie tot het uiterste zal gaan om proces-verbaal op te maken. Ook draait de dader op voor de kosten die de hulpdiensten hebben gemaakt.

De politie kan bij misbruik alle gegevens van het telefoongesprek opvragen bij de alarmcentrale en komt er zo eenvoudig achter wie er misbruik heeft gemaakt.

Kinderen die voor grap bellen met 1-1-2 worden ook gestraft. De politie bombardeert hen met voicemailberichten en/of sms’jes. Deze flash-berichten verschijnen direct op het beeldscherm van hun mobieltje. Dit doet de politie bewust, zodat de kans groter is dat de
misbruiker door de mand valt. Bijvoorbeeld doordat het bericht binnenkomt als het kind op school of bij zijn ouders is.

Gaat het kind toch door, dan stuurt de politie een waarschuwingsbrief naar de ouders. Helpt ook dit niet, dan wordt kind doorverwezen naar het dichtstbijzijnde bureau van Halt Nederland.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alarmnummer-112/misbruik-van-112/straffen-voor-112-misbruik
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen die veelvuldig misbruik maken van het alarmnummer kunnen strafrechtelijk worden vervolgd. Zij kunnen gestraft worden met een gevangenisstraf van maximaal 3 maanden of met een geldboete van maximaal € 6700 ,-.