Heb ik een oude zorgverzekering die opgezegd moet worden? (zie uitleg)

Onlangs ben ik 18 geworden en moet ik mijn eigen zorgverzekering aanvragen. Hier ben ik al mee bezig. Bij de aanvraag moet ik invullen waarom ik mij wil verzekeren: je kan o.a. kiezen 'omdat je onverzekerd bent' en 'omdat je nog verzekerd bent via bijv. je ouders en zelfstandig wil verzekeren'.
Wanneer je 18 bent, vervalt je zorgverzekering tot dan toe automatisch en ben je dan onverzekerd? Of sta ik officieel nog ingeschreven bij de verzekeraar waar ik tot mijn 18e verzekerd was?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Mijn stiefdochter heeft de verzekering waar ze bij de ouders verzekerd was, op eigen naam gezet en aangepast met een aanvulling en tandenpolis.
Je kan bij elke zorgverzekeraar terecht en volgens mij ben je na je 18e automatisch onverzekerd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zorgverzekering geeft een seintje twee maanden voordat je 18 wordt. Tenminste, de FBTO. En zo niet, dan moeten jij en je ouders er zelf kontakt over opnemen met de huidige verzekering. Je moet dan immers je eigen verzekering afsluiten.

Kijk eens rond op vergelijkingssites. Misschien past een goedkopere studenten verzekering we beter bij jou?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nog gefeliciteerd!!

vaak kan je bij dezelfde aanbieder blijven en brengen ze je op de hoogte van het feit dat je niet meer meeverzekerd bent met je ouders maar zelf een verzekering af moet sluiten.

ze kunnen het dan gewoon omzetten en jij kan het aanpassen als je een extra pakket, minder eigen risico wil etc.

het is verstandig om te kijken of dezelfde aanbieder nog voordelig is in de vernieuwde situatie.

wil je het omzetten naar een andere aanbieder vergeet dan niet dat je dit voor 1 januari van het nieuwe jaar gedaan moet hebben.

het is ook verstandig om na te kijken of je in aanmerking komt voor een bijdrage in de zorgverzekering.

vraag bij het vergelijken je b.v. je ouders om hulp, want er zijn veel kleine lettertjes polisvoorwaarden :)