Is een print out van je bankafschriften genoeg gerechtelijk bewijs dat je een rekening betaald hebt??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (4)

Nee. Je kunt wel een kopie opvragen van je bankafschrift (print-out is niet sterk genoeg). Die wordt wel door een rechter als valide gezien. Een print-out is makkelijk te photoshoppen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou niet weten hoe je dat anders moet bewijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee. Tenminste niet op een normale manier uitprinten. Dit is fraudegevoelig. Je kan namelijk zelf wijzigingen aanbrengen.
Als je het origineel via printscreen doet kopiëren is dit wél rechtgeldig.

Toegevoegd na 5 uur:
rechtsgeldig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe gaat dat dan als je geen bankafschriften ontvangt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ontvang al een paar jaar geen papieren afschriften meer. Als een bedrijf\schuldeisen (pfft) een bewijs van betaling eist moet je een afdruk via printscreen maken van je online (relevante) afschrijving.
'n Print-out op zich is wel degelijk gerechtelijk bewijs, in een rechtstaat is het aan de ander om te bewijzen dat er inderdaad mee geknoeid is - dat kan namelijk ook gebeuren met de door de bank opgestuurde afschriften.

In dit geval gaat het erom dat je aantoont iets betaald te hebben, dit hoeft niet percé met afschriften. Een verklaring of factuur van de verkoper kan bijvoorbeeld ook.

Ik weet niet precies waar je die afschriften voor nodig hebt, maar als je ze moet overleggen aan iemand aan een balie met PC (zoals 'n uitkeringsinstantie), dan kun je ook ter plekke en binnen enkele seconden inzage geven in je internetbankier-account en er meteen uitdraai van maken. Afschriften opvragen duurt soms wel 10 werkdagen, maar het schijnt dat bijvoorbeeld de Rabobank aan de balie je meteen 'n uitdraai kan meegeven (niet zeker, dus checken)