Wat gebeurd er als je niet betaald?

Wat gebeurd er als je bijvoorbeeld bij de kapper, slager, supermarkt, winkel etc iets koopt en niet betaald en gelijk weg rent.

Zijn winkels hiervoor ook verzekerd? Of is het zo dat als ze je niet snel pakken is het voor hun verlies...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Antwoorden (6)

Dan heet dat diefstal en kan je opgepakt worden en mag je een leuke boete betalen. Dan heet het ook geen kopen maar stelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst ben je een dief als je zoiets doet. En veel kleine ondernemers moeten dit als verlies nemen, of berekenen een percentage van het verlies dat ze hebben ze geleden in hun verkoopprijzen.
Dus de eerlijke koper wordt de dupe, en de ondernemer uiteraard ook. Bestolen worden is natuurlijk heel erg, voor iedereen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook grote ondernemers ervaren dit nog als verlies, zij het dat zij het verlies beter kunnen dragen dan de kleine ondernemer. Maar winkeldiefstal is een groot verlies aan omzet voor álle winkels.
+je voor je antwoord :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je werkgever minder verdient daardat er veel gejat word zal datuiteindelijk ook in zijn "overhead" komen en dan zal hij dus proberen te bezuinigen en ook op personeel, dus wees allert op diefstal, dat kan je baas alleen maar waarderen.
Dan behoor je een behoorlijk naar gevoel te krijgen. Je benadeelt namelijk iemand.....

Toegevoegd na 1 minuut:
En..., nee verzekeringen 'dekken' dit soort acties doorgaans niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je eigen huis hoor je ook zodanig te beveiligen dat je er werkelijk 100% je best voor hebt gedaan je eigendommen in veiligheid te hebben gebracht. De verzekering betaald je niet als er spullen uit je huis zijn gestolen omdat jij de ramen en deuren open liet staan terwijl je weg was.
Supermarkten werken net zo.....die hebben al heel lang de poortjes waar een alarm afgaat als er een product niet is betaald (of als de verkoper het niet heeft gescant), evenals kledingzaken, warenhuizen en dergelijke.
Kapperszaken wordt wat moeilijker....ze kunnen moeilijk een streepjescode in je haar plakken, maar over het algemeen loopt de kapper na het knippen met je mee naar de kassa maar dan is de kans nog groot natuurlijk als de geknipte geen jas heeft en zo kan wegrennen.

Het is ten allen tijde diefstal natuurlijk en een grote schadepost voor de gedupeerde. Daarom zijn winkels wel verzekerd tegen diefstal tenzij ze alle middelen (om dit te vookomen) verzuimen aan te brengen waardoor het voor de klant te makkelijk is zonder betalen weg te lopen...dan keren ze hoogstwaarschijnlijk niet uit en draait de zaak zelf voor de kosten op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb je een dikke kans dat je die winkel etc. niet meer in komt omdat ze wel je gezicht onthouden hebben of op film terugzien. Dan kun je een winkelontzegging krijgen.
Als ze je wel pakken, kun je bij sommige winkels al een standaardboete krijgen voor de 'administratieve kosten'. plus gedonder met de politie en als je het vaker doet ook met justitie.
Bedenk dat bewakers niet altijd in uniform in de winkel rondlopen, maar ook vaak in 'burger' buiten de winkel.
Winkels hebben wel een bepaald gedeelte van hun geld voor 'lekkage' zoals dat heet, maar de bedoeling is natuurlijk om dat bedrag zo laag mogelijk te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Winkeliers kunnen zich over het algemeen niet verzekerd tegen winkeldiefstal. Puur omdat de hoge premie niet te betalen zou zijn.

Een kale winkeldiefstal is strafbaar gesteld in artikel 310 Wetboek van Strafrecht. Politie en justitie pakken de zaak op en zullen proberen je als nog te pakken te krijgen, mocht je niet direct aangehouden worden.

Verder kunnen winkeliers, die zijn aangesloten bij de Stichting OverlastDonatie ( Soda), de door hun gemaakte kosten verhalen op de aangehouden dief. Dit komt neer op een extra 151 euro, die je als aagehouden dief aan de winkelier moet betalen. Zie de link voor extra informatie.
AlphaLimaSierra