Wat gebeurt er met post die niet bezorgd kan worden? (onleesbaar adres).. post mag wettelijk niet vernietigd worden, dus wat gebeurt er mee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
14K

Antwoorden (4)

Dat wordt opgeslagen in depots voor een bepaalde tijd. Dat is wettelijk verplicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In eerste instantie zal gepoogd worden deze retour afzender te sturen.
Als er geen afzender adres op staat, dan zal het waarschijnlijk wel enkele jaren bewaard worden alvorens alsnog vernietigd te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij zulke post zal de postbode eerst kijken of er een kennelijke fout is gemaakt. Als hij weet dat een bedrijf is verhuisd of een andere naam heeft gekregen, en met die informatie de post alsnog kan bezorgen, zal hij dat doen.

Lukt dat niet, dan wordt gekeken of er een afzender op het poststuk staat. Is de afzender bekend, dan gaat het poststuk retour afzender.

Lukt dat ook niet, dan gaat de post naar een speciale afdeling. Die afdeling kijkt eerst of er écht niets van het adres, of van het afzenderadres, te maken is. Is dat inderdaad zo, dan zal die afdeling de post openen.

Dat laatste is meteen de reden dat hier een speciale afdeling voor is. Normaal gesproken geldt namelijk briefgeheim, en mag post dus niet geopend worden. Deze afdeling mag post wél openen.

Vaak is uit de inhoud van het poststuk op te maken voor wie het bedoeld is. In dat geval wordt de post alsnog bezorgd, met een brief erbij die uitlegt waarom de post is geopend.

Is uit de inhoud niet op te maken voor wie het bedoeld is, maar wel wie de afzender is, dan gaat het poststuk alsnog retour afzender. Ook nu met een begeleidende brief die uitlegt waarom de post is geopend.

Is noch de geadresseerde, noch de afzender te achterhalen, dan wordt de post opgeslagen om te kijken of iemand zich meldt. Gebeurt dat niet binnen een bepaalde tijd, dan wordt het poststuk vernietigd.
Cryofiel
12 jaar geleden
Toentertijd ik postbezorger was bij TNT werd er tegen mij gezegd dat deze post retour afzender wordt teruggestuurd naar diegene die de post verstuurd heeft en dan moet deze persoon het opnieuw proberen te versturen met het juiste adres en postcode.

Ook grote pakketten worden retour afzender gedaan als het niet lukt om dit te bezorgen.. Dat weet ik omdat ik bij een pakkettenbedrijf heb gewerkt waar geregeld pakketten terug kwamen, omdat de persoon niet thuis was, of het was onleesbaar.

Maar ook als de persoon niet thuis is (als het groter is dan de brievenbus) en/of het pakket niet opgehaald wordt, wordt het ook weer teruggestuurd naar de afzender.

In alle gevallen moet de diegene die het verstuurd heeft, het poststuk terug in ontvangst nemen en zelf actie ondernemen om het zelf opnieuw te versturen.

Toegevoegd na 1 uur:
Grote pakketten worden wel even bewaard om het de volgende dag nog eens te proberen. Wordt er niet opengedaan, wordt het pakket alsnog retour afzender terug gestuurd.