Volgens het wetboek is iemand van 16jaar bevoegd om seksuele handelingen te verrichten, hoe zit dit dan met bijvoorbeeld Porno films?

Heb het hier over de Nederlandse wetgeving niet die van America.

Mag iemand van de leeftijd 16jaar of ouder zicht in een Porno film bevinden volgens de Nederlandse wetgeving?

Bron:
http://lexius.nl/wetboek-van-strafrecht/artikel245

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
3.6K

Het beste antwoord

Nee, absoluut niet! Porno en prostitutie hebben een hogere leeftijdgrens dan gewoon seks.

Toegevoegd na 7 minuten:
Wetboek van Strafrecht 240b:

"1.Met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie wordt gestraft degene die een afbeelding - of een gegevensdrager, bevattende een afbeelding - van een seksuele gedraging, waarbij iemand die kennelijk de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is betrokken of schijnbaar is betrokken, verspreidt, aanbiedt, openlijk tentoonstelt, vervaardigt, invoert, doorvoert, uitvoert, verwerft, in bezit heeft of zich door middel van een geautomatiseerd werk of met gebruikmaking van een communicatiedienst de toegang daartoe verschaft.

2.Met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie wordt gestraft degene die van het plegen van een van de misdrijven, omschreven in het eerste lid, een beroep of een gewoonte maakt."

De grens voor spelen in pornofilms is de facto dus 18 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat betekent dat het verboden is als:
- degene in beeld jonger dan 18 ís;
- of degene in beeld jonger dan 18 líjkt. Dit is zo verwoord omdat lang niet altijd het slachtoffer achterhaald kan worden. Stel, je vindt op iemands computer allemaal porno met Filipijnse meisjes van een jaar of 12. Je kunt niet bewíjzen dat ze een jaar of 12 zijn, en de bezitter van de porno zegt 'voor zover ik weet zien ze er wel jong uit, maar zijn ze 18+'. Als de regel alleen is dat de acteurs minstens 18 moeten zijn, zou die kerel vrijuit gaan. Je kunt immers niet bewijzen dat een anoniem Filipijns meisje dat eruit ziet als 12 écht nog geen 18 is. Ook al kan een blind paard zien dat het een kind is. Daarom de regel dat de acteur niet alleen 18 moet zijn, maar er ook minstens zo oud uit moet zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zijn al die teenage films toch ook illegaal... waar ze proberen om er zo jong mogelijk uit te zien. Je weet wel, vlechtjes enzo...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt die 18+ tieners met vlechtjes waar je overduidelijk aan kunt zien dat het volwassen vrouwen zijn die 'kleine meisjes' spélen? Dat mag dus wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hehe.. ja inderdaad.. ;-) meestal zijn het 30-ers ofzo. Ik heb volgens mij nog nooit een 18-jarige gezien die op een 14-jarige leek.. waarschijnlijk zal dat dan niet mogen?
Hoewel... als je Little Lupe ken.. een asiatische vrouw, die leek uiterlijk echt geen dag ouder als een jaar of 12. (voordat ze een borstvergroting liet uitvoeren). Volgens jouw definitie zou je daar dus voor de bajes in kunnen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een bekende pornoactrice, van wie de leeftijd bekend is. Die is dus niet 'kennelijk' nog geen 18. Het gaat hierbij om mensen in pornofilms van wie je redelijkerwijs kunt verwachten dat ze nog geen 18 zijn. Zou Little Lupe dus onbekend zijn, dan zou het illegaal zijn om porno met haar als actrice in bezit te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt ook wel logisch inderdaad. Zij is idd erg bekend (in de pornowereld). Hoewel ik sinds kort ook nooit van had gehoord hoor ;-)
Maar... dit gezegd hebbende.. zou je dus kunnen zeggen, volgens jouw definitie, dat in ieder geval haar EERSTE film illegaal was? Want TOEN was ze nog helemaal niet bekend?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel 'bekend' in de zin van 'niet-anoniem', niet in de zin van 'beroemd'. Als de producent van haar eerste pornofilm keurig haar identiteit en leeftijd had geverifieerd, was er niets aan de hand geweest. Was ze echter een anonieme actrice geweest in een filmpje dat op internet of als video had rondgezwerfd, dan was het bezitten of verspreiden van dat filmpje inderdaad illegaal geweest. Daarom zie je bij porno ook vaak een disclaimer waarin staat dat alle acteurs 18+ zijn. Natuurlijk wordt de klanten niet verteld wie de acteurs precies zijn in het echte leven, maar zo'n productiebedrijf heeft hun echte gegevens wel in de administratie.

Andere antwoorden (4)

Ja, klopt. Je moet 16 jaar zijn om seks te mogen hebben. In porno spelen moet je tegenwoordig 18 jaar zijn, ook om er naar te kijken.
16 en 17 jarigen mogen hunzelf dus ook niet filmen tijden de seks, maar dat zal in de meeste gevallen wel gedoogd worden. Alleen mogen ze er dan niet naar kijken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze mogen er zelf toch wel naar kijken? Alleen anderen mogen het toch niet zien??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hm.. misschien... blijft een vage wet. Die zegt dat je niet mag kijken naar een seksfilms als je geen 18 jaar bent. Omdat dat schadelijk zou zijn ofzo, maar je mag het we DOEN als je 16 bent.
Dus eigenlijk zouden 16 en 17 jarigen hun ogen moeten dichtdoen als ze neuken?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Mellany: de wet zegt niet dat je geen porno met minderjarige acteurs in je bezit mag hebben tenzij je zelf minderjarig bent, maar gewoon dat het helemáál niet mag. Dus ja, een 16-jarig stelletje met stoute foto's van zichzelf is in theorie gewoon strafbaar. Zelfs als ze er niet naar kijken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar als het oude foto's zijn?
De leeftijdsgrenzen worden steeds verder opgerekt. Vroeger was het volgens mij legaal.. dus zou je ineens die foto's moeten weggooien van jezelf?
En ter bescherming van wie eigenlijk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dit geldt ook als het oude foto's zijn. Het zijn erg strenge regels, dat is waar. Maar je kunt niet iedere mogelijke uitzondering in de wet zetten. De bescherming van kinderen prevaleert hier over het vervelende van een oude foto van jezelf in theorie weg moeten gooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel die sekswetten zijn echt overbodig. Want ook voordat die bestonden, waren er al genoeg mogelijkheden om kinderen te beschermen. Want het is altijd al verboden geweest om iemand te dwingen om seks te hebben. (wet op kindermishandeling b.v.).
Dus die wet is er juist voor bedoeld om vrijwillige foto's te verbieden, want de rest was al verboden.
Gaat dus niet om bescherming van kinderen, maar gewoon dat de meesten het vies en ongehoord vinden.
ja dat mag. de wet rept alleen over het feit dat een minderjarige (16 jaar) geen sex mag hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is porno en prostitutie geen seks dan ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Porno en prostitutie is wel seks, maar seks is niet altijd porno en prostitutie.
Als 16 jarige mag je seksuele handelingen doen met een andere 16 jarige met goedkeuring van beide partijen. Onder de 18 de prostitutie of porno industrie in valt onder kinderporno en is dus strafbaar voor alle betrokken partijen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik krijg een beetje de kriebels van deze vraag ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben 15 en ik heb al seks gehad! Ben ik nu een crimineel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij word die onderscheid nergens gemaakt in de wet? Dus volgens mij heeft ze gelijk en is ze in principe strafbaar. Al zal ze er niet voor gearresteerd worden. Het is in de praktijk zo dat alleen de meerderjarige gearresteerd kan worden als die het met een minderjarige doet. Dus als die ander 3 jaar ouder was... tsja...
Maar volgens mij doen ze niet moeilijk als de leeftijdsverschil hooguit 5 jaar is. Bron: ik heb geen flauw idee. Gewoon ergens gehoord, dus waarschijnlijk onbetrouwbaar ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt inderdaad niet, uhurowan. Seks hebben met iemand onder de 16 is verboden. Punt. Niet alleen verboden als je zelf boven de 16 bent. Dus in theorie zijn twee 15-jarigen die seks met elkaar hebben beide strafbaar. Maar, de wet is natuurlijk niet bedoeld om pubers die vrijwillig seks met elkaar hebben de gevangenis in te gooien. Daarom is dit een zogenaamd 'klachtmisdrijf'. Dat betekent dat er alleen tot vervolging wordt overgegaan als één van die twee 15-jarigen daadwerkelijk aangifte tegen de andere doet. Dat geldt trouwens zelfs als het een volwassene is die seks heeft met een 15-jarige. Alleen bij seks met iemand onder de 12 wordt er ook vervolgd als er geen aangifte van het slachtoffer zelf ligt.