Is iemand met het syndroom van Down strafbaar bij bijvoorbeeld seksueel misbruik?

Zo maar een gedachte, geen rechtstreeks belang

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Het beste antwoord

Als betrokkene naast het down syndroom duidelijk ontoerekeningsvatbaar is, is de strafbaarheid hem niet aan te rekenen in de zin der wet, het blijft echter een misdrijf.
Overigens zijn er mensen met een down syndroom universitair afgestudeerd, dat betekent in mijn ogen dat Down niet automatisch staat voor ontoerekeningsvatbaar.
Daar doelt de vraag wellicht op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als het onwillig is gedaan waarschijnlijk niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zal onderzocht gaan worden in hoeverre deze persoon toerekeningsvatbaar is. Het hebben van het syndroom van Down is zeker niet zondermeer een strafuitsluitingsgrond.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Uitgangspunt voor strafbaarheid is dat er een schuld kan worden ervaren door de dader. In het geval van iemand die het syndroom van Down heeft valt op voorhand niet te stellen dat die zich al dan niet schuldig kan voelen voor een bepaalde handeling. Dus is de vraag niet te beantwoorden met een ja of nee, maar er zal onderzoek moeten worden uitgevoerd over de toerekeningsvatbaarheid.
itsme
13 jaar geleden
Nederlands wetboek maakt geen onderscheid over verstandelijk vermogen. Echter bij strafoplegging wordt hier wel rekening mee gehouden. Bijv overplaatsing naar strenger regime.