Ik ben Belg. Mijn vriendin is Japans. We wonen in Nederland. We verwachten een kind. Hoe krijgt het kind een EU-paspoort?

En krijgt de moeder dan ook het recht om permanent in de EU te verblijven? Als het 2 nationaliteiten krijgt, namelijk de Belgische en de Japanse, moet ik er dan mee naar België om het aan te melden bij de bevolkingsdienst, en moet de moeder ermee naar Japan? Als het in Nederland geboren wordt, krijgt het dan niet automatisch de Nederlandse nationaliteit? Jeetje, we zien de bomen niet meer door het bos...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (4)

Als het kind in de NL geboren wordt krijgt het de NL nationaliteit voorzover ik weet. Voor wat betreft het bipatride zijn, (2 nationaliteiten), dat hangt af van de Belgische en/of van de Japanse wetgeving mbt tot de nationaliteit van de ouders, ongeacht waar het kind is geboren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het maakt niet uit waar het kind geboren wordt het krijgt automatische de Belgische nationaliteit omdat één van de ouders Belg is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kind krijgt automatisch de nationaliteit van het geboorteland, in jullie geval Nederlands. Tweede nationaliteit is afhankelijk van wetgeving in andere landen, kan soms wel en soms niet. In Nederland wel. Sommige landen zullen echter de (na geboorte toegekende) Nederlandse nationaliteit niet erkennen, bijvoorbeeld Iran.
Voor moeder geldt uitgebreide immigratie regelgeving welke bepaalt of zij de Nederlandse nationaliteit kan krijgen. Dit gaat zeker niet vanzelf en is slechts in beperkte mate afhankelijk van de nationaliteit van haar kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt 2 typen beginselen wat betreft de nationaliteit van een geboren kind het ius soli beginsel, de kind krijgt de nationaliteit van het land waarin het is geboren. en het ius sanguinis beginsel de kind krijgt de nationaliteit van de ouders, belgie en nederland hanteren het ius sanguinis beginsel dus het kind zal de belgische nationaliteit krijgen, niet de nederlandse, wat betreft japan weet ik welk el zij het, maar je ben er in ieder geval wel zeker van dat het kind een EU paspoort krijgt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid, 2 x hetzelfde antwoord en de ene is fout en de andere goed? Vreemd. Maar ik begrijp ook dat informatie van de overheid hier als fout beoordeeld wordt.
Vreemd hoor ipv kennis vergaren, worden er hier vliegen afgevangen......