Is mijn hulpverlener verplicht mij de behandelplan e.d. te geven?

Ik ga naar een psycholoog, maar ik ga daar stoppen. Ik wil dus graag de papieren die ze ook naar mijn dokter sturen, die met het behandelplan, de diagnoses en het eindverslag. Als ik daarnaar vraag, is ze mij verplicht die ook te geven of hoeft ze dat niet persee? Graag met bronnen, zodat ik haar kan laten zien ik mijn rechten heb.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Antwoorden (6)

Ja, daar heb je recht op. Je hoeft daarvoor helemaal niets aan te tonen. Je kunt gewoon vragen om een kopie. Daartoe zal je wel een formulier moeten ondertekenen. Wellicht zelfs kopiergeld betalen. Maar ze zijn het echt verplicht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U hebt het recht om uw eigen dossier in te zien. Alleen informatie die anderen in vertrouwen aan de arts/hulpverlener hebben gegeven mag u niet zien. De arts/hulpverlener mag weigeren om u uw originele dossier mee naar huis te geven.

Weigert uw arts om het originele dossier aan u mee te geven? Dan kunt vragen om een kopie van uw dossier. U kunt dit dan thuis rustig bekijken. De arts mag wel kosten in rekening brengen voor de kopie. U hebt namelijk recht op een kopie van het dossier tegen een redelijke vergoeding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker heb je hier recht op. Je hebt zelf recht op inzage in het volledige dossier.
Uitzonderingen hierop zijn de persoonlijke werkaantekeningen van de behandelaar en de informatie die een ander persoon kan schaden als u die leest (bijvoorbeeld informatie over/van een familielid)

hier een link naar een artikel dat gestaan heeft in een tijdschrift over gezondheidsrecht.

http://www.springerlink.com/content/yj502785875245v3/

Ze is verplicht je kopieen te geven. Sommige delen van het dossier zullen niet gekopieerd mogen worden, maar die mag je wel inzien. Een behandelplan/eindverslag moet je een kopie van krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker. Er is een wet over gemaakt. De wgbo. Wet op Geneeskundige Behandelingsovereenkomst.
De algemene rechten voor cliënten beslaan de volgende onderwerpen:
1. Recht op een behandeling en een duidelijk behandelplan
2. Inzage dossier
3. Privacy
4. Inspraak
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt recht op inzage in je medisch dossier.

Dat is dus alles wat tot nu toe voor je gedaan is, verstrekte recepten voor medicijnen ed.

Of daar een behandelplan (voor de toekomst) bij hoort is de vraag.
Een behandelaar kan nou eenmaal geen plan maken en afgeven als ie niet OOK in staat is , per slot wil je daar weg, om de effecten in de gaten te houden en indien nodig het plan bij te stellen.
Per slot is ie wel verantwoordelijk voor negatieve gevolgen van een door hem geschreven plan...en verantwoordelijkheid die een behandelaar zonder voortdurende controle NIET kan dragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt recht op kopieën van je dossier en de zorgverlener mag hiervoor een redelijk bedrag in rekening brengen.
amc