Mogen twee mensen ook tezamen begraven worden, in één kist.

Mits ze dood zijn.
Mits ze hebben aangegeven dat te willen.
Mits ze (bijna) tegelijkertijd overlijden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
5.1K

Het beste antwoord

O.a. in verband met mogelijk latere opgravingen i.v.m. bijvoorbeeld secties worden in normale omstandigheden begravingen met méér dat één persoon per kist niet toegestaan.

Echter als er sprake is van een ramp waarbij vele doden te betreuren zijn en er eventueel allerlei ziektes dreigen uit te breken..mag er gebruik gemaakt worden van de z.g. massagraven. Waarbij een een groot aantal dode lichamen in één graf worden gedeponeerd.

Dàn mag/kan het dus wèl..maar gelukkig is dat een uitzondering.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja maar,dan liggen ze toch niet in een kist?Dat was toch eigenlijk de vraag?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doorgaans liggen ze dan niet in een kist , nee. Maar het kàn wel. Doch ik gaf dit voorbeeld als een soort uitzondering op de regel.
Ten tijde van een ramp waarbij doden gevallen zijn let men meer op de aantallen overledenen dan op hoe zij in het graf belanden.
Dus is het niet ondenkbaar dat er zich zelfs méér dan twee doden in een kist bevinden. Groet, Ton

Andere antwoorden (3)

Nee,dat mag in Nederland niet (en waarschijnlijk in het buitenland ook niet).Zowel niet tegelijktijdig als bij een latere op- en bijbegraving.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, maar je kunt je laten begraven in een biologisch afbreekbare zak of lijkwade.
Als je dan samen in een graf wordt gelegd scheelt het niet zoveel (en is ook beter voor de ruggen van de dragers).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Samen in één kist is volgens de wet op de lijkbezorging verboden. Stel een moeder overlijd bij de bevalling en de baby overlijd ook moeten ze apart begraven of gecremeerd worden. Uiteraard kan er wel samen in één graf begraven worden. Ook al is er aangegeven in een wilsbeschikking dat men bijvoorbeeld bij een ongeval samen als partners overlijd, ook dan is samen kisten verboden.