Wanneer mag je wettelijk geen politiek meer bedrijven?

Is er een bepaalde wet of iets dergelijks wat bepaald of je in de politiek mag of niet?
Wat mag je op je strafblad hebben staan en wat niet?
of mag je met een strafblad helemaal niet de politiek in. . .
Zou het dus zo kunnen zijn dat als wilders daadwerkelijk schuldig wordt bevonden dat die dan uit de politiek moet?

Wat zijn hier de richtlijnen in?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat kan weldegelijk, de rechter heeft als mogelijkheid om je het passief stemrecht af te nemen. Het passief stemrecht is het recht om gekozen te worden, zodra dit dus door de rechter is afgenomen kan je niet meer de politiek in.

Toegevoegd na 52 seconden:
Dit ontnemen van het passief stemrecht komt meestal voor bovenop de gevangenisstraf en is tussen de 2 en de 5 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er is geen enkele wet die ook maar iets voorschrijft, waar je wel en niet aan moet voldoen, om politiek te bedrijven.
Al heb je 30 banken overvallen, en heb je je halve leven in de bak gezeten, dan is er geen enkel bezwaar als je b.v. in de 2e kamer wilt komen. Je vertegenwoordigt het volk, en je bent niet in dienst van de staat of zo.

Iets anders wordt het, als je in dat geval politiek wilt gaan bedrijven, via een bestaande partij. In de praktijk zal het er dan echt op neer komen, dat je dan de 2e kamer niet inkomt. En minister, wethouder, of burgemeester worden, dat kun je helemaal vergeten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Wilders:
Ongeacht de "straf" die hij krijgt, is er geen belemmering om in de 2e kamer te blijven, en hij zal ook gewoon politiek kunnen bedrijven. Mocht hij ooit minister worden, dan kan er wel een probleem, of tenminste discussie ontstaan.