Als bepaald gedrag dat strafbaar is gesteld in het wetboek van strafrecht of bij een bijzondere wet niet wordt vervolgd door justitie spreken we van gedogen van dat gedrag. Zo is het roken van een joint strafbaar gesteld, maar heeft het openbaar ministerie besloten dat het niet verstandig (opportuun) is dit misdrijf te vervolgen. Dit is in alle landen zo. In sommige landen wordt gezegd dat alle strafbare feiten vervolgd worden, zoals in Duitsland, maar in de praktijk wordt ook daar strafbaar gedrag door de vingers gezien, zoals het niet voldoen aan de verplichting om je hand uit te steken als je als fietser rechtsaf slaat. Er bestaat geen aparte wet over het gedogen. Ook bestuursrechtelijk of civielrechtelijk kan gedoogd worden, bijvoorbeeld als je zonnescherm hoger moet zijn dan 1,80 meter en er wordt niet tegen opgetreden als het 1,70 meter is door de gemeente.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
JE HEB ME EEN GOED ANTW OP MIJN VRAAG GEGEVEN
BEDANKT

Andere antwoorden (2)

Wij hebben geen gedoogwet.

Wel wordt in ons land veel gedaan aan gedoogsteun.

In het nieuws: de PVV met
"steun in het parlement aan de regering of aan regeringsvoorstellen,
van een partij die niet in de regering vertegenwoordigd is."

Ook hebben we een gedoogbeleid:
Het beleid om overtredingen van een bepaalde wet niet te vervolgen.
Soms komt dat omdat er niet genoeg politie is.
Soms komt het omdat er afgesproken is dat er niet
opgetreden wordt.

Gedogen =
* niet optreden tegen iets wat eigenlijk niet mag.
* dulden
* oogluikend toelaten wat eigenlijk onwettig is

Toegevoegd na 36 seconden:
2e zin:
wel wordt in ons land nu veel gesproken over gedoogsteun.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"dat had ik ook al in me hooft haha ." Dat was jouw reactie op mijn reactie! Mijn reactie is verwijderd door het modeste team (of heette het nou anders??) Leuk om te zien dat jij geen moeite met mijn reactie had, maar anderen kennelijk wel. Censuur heet dat toch?

Toegevoegd na 32 minuten:
Mijn reactie was: moeten we deze vraag wel gedochten?