Kan de overheid nu opeens wel vervolgd worden?

Voor het overtreden van milieuregels rondom de Probo Koala moet de gemeente Amsterdam een boete van 150.000 euro betalen, eiste het Openbaar Ministerie (OM) maandag.
Is het Pikmeerarrest niet meer van toepassing m.b.t. de immuniteit van overheidsinstanties?
http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/300593/2010/06/21/Amsterdam-krijgt-150-000-euro-boete-in-Probo-Koala-zaak.dhtml

Picture for question
13 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Ja, de overheid kan strafrechtelijk vervolgd worden, maar met beperkingen die niet gelden voor overige rechtspersonen (dus eigenlijk zijn dat privileges voor de overheid).

Uit Pikmeer II is, voor zover ik het begrijp, onder meer een aantal criteria naar voren gekomen, eveneens in het arrest Vliegbasis Volkel is dit onderwerp aan de orde gekomen.

Heel simpel gezegd kan de overheid niet vervolgd worden als zij datgene dat anders voor vervolging vatbaar zou zijn direct uit hoofde van haar taak als overheidsorgaan doet en als dit niet te privatiseren valt (dat laatste is het exclusiviteitelement van het taakcriterium uit het tweede Pikmeer-arrest). Er is dan nog een derde criterium, namelijk dat het bij de te vervolgen partij om een openbaar (bestuurs)lichaam moet gan.

Wordt aan de drie criteria voldaan, dus is het een openbaar (bestuurs)lichaam, handelt / handelde deze in de uitvoering van zijn officiële taak en kon deze taak niet geprivatiseerd worden dan kan de desbetreffende overheid niet vervolgd worden.

De landelijke overheid heeft een nog meer geprivligeerde positie voor zichzelf ingenomen en deze meent tot nader order (lees tot de Hoge Raad anders besluit) niet strafrechtelijk te vervolgen te zijn, echter met een succesvol beroep op internationale regelgeving bij bijvoorbeeld een Europees Hof is het wellicht mogelijk daar ook gaten in te schieten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een aantal interessante links volgt:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb nog nooit ergens gelezen,dat het Pikmeerarrest herzien is en dat overheden nu wel vervolgd kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar het Pikmeerarrest kan nog altijd verwezen worden, en dan zal het duidelijk blijken dat het exploiteren van een havenbedrijf en het inzamelen van scheepsafval (inclusief het illegaal terugpompen van eerder verzameld afval, omdat de aanbieder niet van zins is ervoor te betalen) niet specifiek een overheidstaak is, maar ook door een private partij had kunnen worden uitgevoerd. Dat maakt de weg vrij de gemeente Amsterdam in dit geval te kunnen veroordelen.