Hoe komt het dat er relatief weinig vrouwen bij de brandweer zitten?

Volgens het CBS zitten er bij de beroepsbrandweer 23.958 mensen. Hiervan 4885 mannen en 251 vrouwen. Er zijn dus 4,9 % vrouwen bij de beroepsbrandweer. Bij de vrijwillige is dit net iets hoger. Wat is de reden hiervoor?

Bron:http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=71482NED&D1=0-4,8-10,14&D2=a&D3=l&HD=090409-1743&HDR=T&STB=G2,G1

6 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Iets met dat de brandweer een fysiek zwaar beroep is?
Net zoals vrouwelijke bouwvakkers?
Castle
6 jaar geleden
Waarom die vraagtekens Buurmannetje?

Het beste antwoord

Het is fysieke arbeid en gevaarlijk, en mannen zijn biologisch sterker en bewezen minder risicomijdend. Er heerst op sommige werkvloeren een mannencultuur. Je zal dus snel de enige vrouw zijn, wat vaak weer een ongewenst effect kan hebben. Het is dus zowel cultureel als praktisch als biologisch als soiciologisch te verklaren. Net als waarom in het kleuteronderwijs en in de zorg meer vrouwen te vinden zijn. Dit is echter iets makkelijker om te buigen dan fysieke banen, hoewel technische hulpmiddelen en regelgeving over maximum te dragen gewichten dit op zich weer kunnen veranderen.
----
https://www.vacature.com/nl-be/carriere/groeien/de-20-populairste-mannenberoepen
Zoals je kan zien voornamelijk fysiek zware beroepen veelal in de bouw of met risico.
https://www.vacature.com/nl-be/carriere/archief/de-20-populairste-vrouwenberoepen
Zoals je kan zien veel beroepen waar veel intermenselijk interactie is, veel zorgverlenend.
---
Ah gevonden, ik zocht een stukje van Jordan Peterson die uitlegt dat er onderzoek is gedaan naar Scandinavische landen waar men het extreem makkelijk heeft gemaakt voor jongens en meisjes om te kiezen wat ze willen. Het effect was het omgedraaide van het gehoopte. In plaats van een gelijke verdeling, kreeg men een nog extremere verdeling van jongens die mannenberoepen kozen en meisjes die vrouwenberoepen kozen:
----
Mocht je daarna nog de vraag hebben hoe het zit met vrouwen en hooggeplaatste functies zie dan de url-bron.
Toegevoegd op 07 april 2018 12:01: bron, tekst
6 jaar geleden
Castle
6 jaar geleden
Goede argumentatie.