Wordt gedoneerd bloed verkocht?

Vandaag heb ik van iemand het verhaal te horen gekregen dat het bloed dat gedoneerd wordt, wordt verkocht aan patiënten voor belachelijk hoge prijzen en hier miljoenen euro's aan worden verdient. Dat klinkt natuurlijk onrechtvaardig aangezien het bloed gratis wordt weggegeven met een goede bedoeling een patiënt te helpen.

Degene die mij het verhaal vertelde kon zelf ook niet meer vertellen dan dat "ze het verkopen" en "ze er miljoenen euro's aan verdienen". Ik weet zelf niet wie "ze" zijn, maar klopt dit?
Zo ja, aan wat voor prijzen zou je dan denken voor bijvoorbeeld een liter bloed en hoeveel geld hier zou hier jaarlijks dan in omgaan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1 zakje bloed is 450 ml = 0,45 liter = € 214,--
1 liter bloed kost ongeveer € 475,--
(Ongeveer prijzen).

Antwoorden (2)

Ja.

"Ze" is hier Sanquin een private onderneming.

http://financieel.infonu.nl/diversen/93508-winst-maken-op-donorbloed.html

Toegevoegd na 2 uur:
Voor de duidelijkheid. De "Ja" is het antwoord op de hoofdvraag ("Wordt gedoneerd bloed verkocht?").

Inderdaad wordt het niet direct aan de patiënt verkocht, zoals dat met zoveel kosten in een ziekenhuis niet gebeurt, de patiënt (en de rest van Nederland) betaalt het vooral via de zorgverzekering.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het bloed dat gedoneerd wordt, wordt niet aan patiënten verkocht. Het zijn de ziekenhuizen die de zakjes bloed inkopen. Dat was € 214 euro voor één zakje bloed (rode bloedcellen) in 2015. Ter vergelijking: Duitse ziekenhuizen betaalden € 85,-- per zakje.
In België bepaalt de Federale overheidsdienst volksgezondheid de prijs van bloed.
Als patiënt hoeft u voor bloedtransfusies niets te betalen. In Nederland en België wordt bloed namelijk niet aan de patiënten verkocht. Het zijn de ziekenhuizen en zorginstellingen die het donorbloed betalen. Het ziekenhuis factureert het bloed of de bloedproducten op uw naam en stuurt de factuur rechtstreeks aan uw ziektekostenverzekering. De ziektekostenverzekering betaalt 100% aan het ziekenhuis. Dit geldt voor bloedtransfusies in Nederland en in België.
Dat een zakje donorbloed in Nederland duurder is dan in bv Duitsland komt door de monopoliepositie van Sanquin, de bloedbank in Nederland
In 1998 besloot toenmalig minister van gezondheidszorg Els Borst na schandalen van met HIV-besmet bloed de afname en uitgave van bloedproducten voor te behouden aan één nationale bloedbank, Sanquin. Toentertijd was dit het juiste besluit. Inmiddels is de Nederlandse situatie verouderd, zeker ook nu de overheid streeft naar marktwerking in de zorg.
Dat er woekerwinsten werden gemaakt zijn verhalen die in 2009 de ronde deden. Sanquin was een samenwerking aangegaan met een Amerikaanse firma die handelde in de afgeleide producten , er was weinig tot geen transparantie waar de winst naar toe ging en hoeveel er geïnvesteerd werd voor verbeteringen en wetenschappelijk onderzoek.

Toegevoegd na 18 minuten:
Wat de bloedbank Sanquin er xelf over zegt:
https://www.sanquin.nl/over-sanquin/pers/achtergronden/prijs-van-bloed/

Toegevoegd na 17 uur:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sanquin
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Het bloed dat gedoneerd wordt, wordt niet aan patiënten verkocht.....
Het ziekenhuis factureert het bloed of de bloedproducten op uw naam en stuurt de factuur rechtstreeks aan uw ziektekostenverzekering." Niet rechtstreeks nee, maar indirect wel, of eigenlijk nog mooier we betalen er allemaal aan mee door o.a. door de verplichte basiszorgverzekering. Dus als je bloed doneert en zorgverzekering betaalt wordt je tweemaal leeggezogen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is onwaarschijnlijk dat dit bestaat en dat we allemaal zo worden besodemietert. In deze participatie maatschappij . En dan het argument de verzekering betaald . Ik zou niet verbaast zijn dat die firma's eigendom zijn van diverse verzekeringen . Dan is de cirkel rond
Thecis
6 jaar geleden
@MrTomaat
Ja, en uiteindelijk betalen we belasting en draaien we er sowieso voor op. Maar het wordt als gemeenschap betaalt, niet als individu. Daar zit een wereld van verschil in. @Kapperkort
Wat is onwaarschijnlijk dat bestaat? Sanquin bestaat. Ziekenhuizen ook, wordt inderdaad uiteindelijk door de basisverzekering betaalt die we allemaal hebben. Dus kan je dit iets meer toe lichten?
En eigenaars van verzekeraars / sanquin kan je gewoon opzoeken. Dus ook geen geheimen daar. Dus nogmaals, kunt u de opmerking toe lichten wat u precies bedoeld?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Thecis. Precies dat bedoel ik. Je geeft het gratis weg en iedereen betaalt ervoor, patiënt of niet, donor of niet. De reactie van Kapper snap ik ook niet.
svetivlas
6 jaar geleden
Heb een groot deel van mijn leven bloed gegeven meestal 3 en soms ook 4 keer per jaar. Heb er nooit bij stil gestaan dat er geld mee verdiend werd.
Voel me nu toch wel een beetje een melkkoe.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mijn irritatie komt voort dat er in Duitsland ongeveer 85 € per zakje betaald wordt en in Nederland mogelijk 3x zoveel . Ook met medicijnen is de prijs die de farmaceuten berekenen niet Europees een vaste prijs . Natuurlijk begrijp ik de enorme Ontwikkeling's kosten maar een medicijn of ? Kan toch niet zulke extreme kosten verschillen rechtvaardigen tussen landen. Ja ik maak mij daar zorgen over. Ja ik vind gezondheid's zorg een belangrijk item . En maak zorgen over hoe we dat betaalbaar houden .