ontheffing vraag je zelf aan tot onzetting word je gedwongen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ontheffing is: vrijgesteld van....
Ontzetting is: bevrijd van....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ontheffing definitie:
toestemming om iets toch te mogen dat verboden is of iets niet te hoeven dat verplicht is

Ontzetting definitie:
- hevige schrik
- in het Belgisch strafrecht, is, volgens artikel 31 van het Strafwetboek, een rechterlijke beslissing die aan de veroordeelde het recht ontneemt bepaalde burgerlijke en/of politieke ambten uit te oefenen. De veroordeelde zal dus binnen de periode van de ontzetting bijvoorbeeld geen openbare functies bekleden, niet meer verkozen worden,

Toegevoegd na 2 minuten:
In het publiekrecht wordt aan 'ontheffing' de volgende betekenis toegekend:
- de aanduiding voor een beschikking van een bestuursorgaan waarbij in een individueel geval een uitzondering op een wettelijk verbod of gebod wordt gemaakt.

Dit is in feite hetzelfde als de bovenstaande definitie van 'ontheffing'. Het enige verschil is dat deze hier in de rechtspraak wat nauwkeuriger omschreven wordt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Let btw goed op waar ik 'ontheffing' en waar ik 'ontzetting' gebruik, zodat je de termen niet door elkaar gaat halen.