Hoe kritisch mag je staan tegenover het volkslied?

van alle volksliederen springt alleeen the star spangled banner eruit qua muzikaal en patriottistisch hoogstandje. rule, britannia! zou hier ook aanspraak op kunnen maken ware het niet dat is een officieus volkslied is, maar vaak meer word gewaardeerd dan God save the queen door de britten. waarom zouden we niet op zoek gaan naar een beter volkslied? en dan niet onder de bezielde leiding van prof. f bauer, maar door mensen met terdege kennis van zaken (conservatoria, faculteit muziekwetenschap) opzich is ons volklied verdragelijk maar ademd minder (gezonde) trots en goed toegepaste bombastiteit dan de eerder genoemde voorbeelden.

wilhelmus

http://www.youtube.com/watch?v=uMHbAKvPJkU

star spangled banner

http://www.youtube.com/watch?v=XdOMGv9QSPA&feature=related

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

O, ik vind het Wilhelmus prachtig! Ook qua melodie. En als je de historie leest die erbij hoort! Veel mensen vallen over het ""van Duitsen bloed"". Maar aangezien het Wilhelmus in de 16e eeuw werd geschreven, toen Duitsland nog niet bestond, alleen maar diverse delen, zal het waarschijnlijk Dietsen bloed zijn.

Je mag er kritisch tegenover staan, alleen verwacht ik niet dat ze het volkslied gaan aanpassen. Ik vind trouwens dat er wel meer volksliederen zijn die eruit springen, het Franse en het Italiaanse volkslied vind ik beiden mooi om te horen.

Ik zou ook willen dat er een beter, moderner, en beter-bij-ons-passend lied zouden maken. Iets wat inderdaad een beetje impact heeft... een TROTS gevoel.... Ik kan niet zeggen dat we nu nog trots ontlenen aan ons volkslied, om het over het kennen van de tekst nog maar niet te hebben.... Ooh..ik droom van een nieuw volkslied!! Pietsie argentijnse trots en muzikaliteit mag NL wel leren van Maxima vind ik!!!

Je mag daar zo kritisch tegen over staan als je zelf wilt. Ik kan me niet herinneren dat mensen ooit veroordeeld zijn voor kritiek op het volkslied. Ik zie zelf niet in waarom het Wilhelmus geen goed volkslied is. Voor in een voetbalstadion vind ik het een prima volkslied. Herkenbaar, meezingbaar en met een mooi einde. En alleen dan heeft het voor mij enige waarde, al is dat dan nog beperkt. Sowieso vind ik het hele idee van een volkslied achterhaalt.

Ik vind ons volkslied drie keer niks en dat zeg ik ook vaak. Ik mag daar zo kritisch op zijn als ik zelf wil. Als jij vind dat ons volkslied minder trots ademt en minder goed toegepaste bombast, dan zie ik dat eerder als een voordeel. Ik houd niet van volksliederen. Pure onzin dat nationalistisch gebler van zo'n lied. En dan is het onze ook nog eens verouderd en dus onbegrijpelijk voor veel mensen. Lang zal ze leven vind ik mooi genoeg.

Kritisch zijn mag altijd, gezien we allen de vrijheid hebben om onze mening te uiten. Zoals veelal besproken wordt in media en politiek. Het is echter wel belangrijk om je eigen gevoel te proberen onderbouwen met feiten. Zoals vergelijkingen, onderzoeken, et cetera. Deze bijdrage levert een waardevolle feedback op én zou gebruikt kunnen worden als argument bij mogelijke verandering oid. Ikzelf vind het Friese volkslied ook erg mooi, maar dat is vast omdat het de taal is die ik veelal spreek. Bovendien ken ik de oorsprong van het lied, dus leeft het meer voor me.