is een kleindochter van de broer van mijn oma ook familie van mij ??

Mijn oma en der broer zijn lang geleden overleden

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
De kleindochter van de broer van je oma is familie in de 6 e graad.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die kleinedochter is dat dan niet achter achter nicht.??
Erna55
8 jaar geleden
Jawel. Maar ook familie in de 6 e graad.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En alls die weer kinderen krijgen hoe heet dat dan ??
kierkegaard47
8 jaar geleden
Ik zou gokken op achter-achter-achterneef/nicht (3 keer dus). Niet dat iemand dat ooit gaat zeggen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies, de exacte aanduiding is in het normale leven weinig relevant. Mijn oud-ooms en -tantes heb ik altijd aangesproken met 'oom' of 'tante', en de kleine van m'n neef is gewoon mijn neefje. Tot iemand vraagt naar de precieze familieverhouding, dan wil ik nog wel even uitleggen dat het eigenlijk een achterneeffie is ;-)

Antwoorden (2)

de broer van je oma is je oudoom.
de kinderen daarvan zijn je achterneven en nichten de kinderen daarvan je achter-achterneven en -nichten. Dus ja het is familie maar al wat verder weg
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die kleinedochter is dat dan niet achter achter nicht.??
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
had ik verkeerd geteld? de kleindochter van die broer is de dochter van je achterneef, dus jouw achter-achternicht
Ja, die is ook familie.

Kijk eens op https://nl.wikipedia.org/wiki/Familie_(verwanten).

Uit het schema op die website begrijp ik dat de gevraagde persoon een achter-achternicht is.
Antoni