Een land zonder een (geschreven) grondwet kan een democratische rechtsstaat zijn.
Dat betekent dat iedereen, burgers, maar ook de overheid, zich moet houden aan de wetten en regels.
Het Verenigd Koninkrijk, officieel het Verenigd Koninkrijk van Groot-Brittannië en Noord-Ierland, afgekort VK (United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland) wordt gerekend tot de meest stabiele democratieën van de wereld.
Het Verenigd Koninkrijk is nog steeds een van de weinige landen ter wereld waarvan hooguit gezegd kan worden dat het een ongeschreven grondwet heeft.
Een ongeschreven grondwet is een grondwet die bestaat uit meerdere afzonderlijke en gescheiden vastgelegde wetten handelend over de wijze waarop de staat bestuurd en geregeld wordt. Deze wetten liggen dus niet vast in één formeel document. De aanpassingen aan een ongeschreven grondwet gaan meestal via een meerderheidsstemming in het parlement. De overheid is gebonden aan deze wetten.