Kan een mens (bijna) onsterfelijk worden als het leeft in de ideale leefomstandigheden?

Met (bijna) onsterfelijk bedoel ik een leeftijd die ver boven het huidige record van de oudste mensen ter wereld ligt. Zeg bijvoorbeeld 200 - 250 jaar oud. Met ideale leefomstandigheden doel ik op: schone zuurstof opname, alleen natuurlijke voeding zonder chemische middelen, geen medicijn inname maar alternatieve geneeswijze enz.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Henrietta Lacks is onsterfelijk, zie de link. Maar ik denk dat dit niet is wat je bedoelt. De mens zal steeds ouder worden, de mens die 1000 jaar gaat worden is nog niet geboren maar waarschijnlijk is de eerste persoon die 125 jaar gaat worden al wel geboren. Het probleem dat ik voorzie is dat we lichamelijk wel ouder zullen kunnen worden maar dat we dat geestelijk niet kunnen. Veroudering van de hersenen is wel te vertragen maar niet te stoppen en ik zie op dit moment nog geen ontwikkeling dat dit in de toekomst wel mogelijk wordt. Uiteindelijk verdwijnt je persoonlijkheid (of wordt onherkenbaar veranderd). Dat levert dan de interessante filosofische vraag wie dan onsterfelijk zou kunnen zijn. De persoon waarmee je begon of die je geworden bent.

Bronnen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Henrietta_Lacks

Nee. Weliswaar zou de kans op een aantal ziekten kleiner worden, maar het verouderingsproces blijft. Op een zeker moment zijn de organen "op". Je kunt een aantal organen wel vervangen maar dat zal niet leiden tot een uitzonderlijke ouderdom. Alles moet namelijk met alles samenwerken. En wat die alternatieve geneeswijzen betreft: je gaat uit van de niet bewezen veronderstelling dat die "beter" zijn dan medicijnen. Maar zonder die medicijnen (waarvan de werking wetenschappelijk is aangetoond) zouden veel mensen niet eens hun huidige hoge leeftijd halen.