kunnen mijn ouders na dat ik 18 ben mij nog verplichten om op begeleid wonen te gaan?

Ik wil zelf niet op begeleid wonen gaan

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2K
Amadea
8 jaar geleden
Dat is niet door ons te beantwoorden zonder te weten of jij bepaalde beperkingen hebt waarom dat gewoon nodig is. Niet iedereen is in staat om zelfstandig te gaan wonen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bovendien verlies je hiermee je zelfstandigheid niet. Veelal komt de begeleiding alleen als jij erom vraagt, of op afspraak wat je gewoon kunt afzeggen. Je wordt dus geholpen op momenten dat jij dat nodig denkt te hebben.
Je ouders hebben het beste met je voor, ze zullen dit idee niet voor niets met jou besproken hebben.

Het beste antwoord

Niemand kan je in principe op je achttiende nog echt iets verplichten, want je bent meerderjarig. Echter, tot je 21 bent, zijn je ouders wel financieel onderhoudsplichtig, wat betekent dat ze voor je kosten van levensonderhoud opdraaien als je dat zelf niet kunt of doet, en daar mogen ze best voorwaarden aan stellen. Als hun oordeel is - en ouders hebben dat vaak haarfijn door - dat jij absoluut nog niet klaar bent voor zelfstandig wonen, en je beter voorbereid op de maatschappij willen loslaten, lijkt me dat een buitengewoon verstandige beslissing.

Overigens is begeleid wonen vanaf 18 wel een iets ander verhaal dan begeleid wonen . kamertraining voor jongeren onder de 18 ; feitelijk is het een onderdeel van geestelijke gezondheidszorg en primair bedoeld voor jongeren met psychische problemen. Het doel is ook niet primair het wonen, maar de behandeling die daar aan vast zit.

Ook medische beslissingen mag je als je 18 bent zelf nemen, mits je volledig handelingsbekwaam wordt geacht. Als dat niet het geval is, kan er inderdaad sprake zijn van onvrijwillige opname. Overigens is de woonbegeleiding niet altijd intern ; ook ambulante begeleiding / behandeling is een optie.

Ik denk dat voor een volledig antwoord op je vraag meer gegevens nodig zijn, zoals waarom je ouders willen dat je begeleid gaat wonen, en wat je mogelijkheden zijn om gewoon zelfstandig onafhankelijk te worden. Maar in de grond kun je wettelijk na je achttiende niet meer zondermeer gedwongen worden een bepaalde keuze te maken. Tenzij het de omstandigheden zijn die je dwingen. En puntje bij paaltje denk ik gewoon dat je ouders het beste met je voor hebben, of als de dood zijn - niet altijd onterecht - dat het anders helemaal de verkeerde kant met je opgaat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je reactie.
Ik heb pdd-nos maar ben amper te onderscheiden van iemand die dat niet heeft.