Is melangoliek zijn erfelijk bepaald?

In een familie kan je kinderen hebben die meer melangolisch zijn en anderen heel humoristisch. Waar heeft dit mee te maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Melancholie hoeft niet erfelijk te zijn, hoewel dat vroeger (19e eeuw) wel gedacht werd.

Kenmerken van melancholie:
Je bent een dichter, muzikant, of wanhopige minnaar. Het liefst alledrie tegelijk. Je hebt een verleden van verloren liefdes, waarin gearrangeerde huwelijken, natuurrampen en zelfmoordpogingen een grote rol spelen. Je bent daarom in een melodramatische stemming. Het liefst zou je de hele dag bij de rivier zitten en daar droevige liederen zingen en liefdespoëzie schrijven, zodat zo veel mogelijk mensen medelijden met je krijgen. Een groot verschil met andere depressies is dat deze niet per se als naar wordt ervaren.

Oorzaak
Gemiste kansen in de jeugd, het verliezen van een geliefde en het feit dat alles vroeger beter was worden vaak als oorzaak aangewezen. Diep van binnen kies je er zelf voor om zo te zijn.

Hevigheid en duur
Het is deel van je romantische karakter en dus permanent. Het is vrij hevig, maar je kunt nog wel functioneren.

Medestanders
In elk geval alle schrijvers van ballads.

Medeleven
Er zijn genoeg mensen die een verhaal over een verloren liefde willen horen. Reken dus maar op een hoop luisterende oren.

Genezing
Het is mogelijk dat je met je verleden in het reine komt, maar zoiets gebeurt weinig. Vaak heeft de patient zelf helemaal niet zo'n drang om zijn buien te veranderen.

Conclusie
Melancholie is een aandoenlijke depressie, maar veel mensen vinden je uiteindelijk maar een zeikerd.

Deze tekst vond ik op onderstaande site:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Melancholie is een gemoedstoestand die neigt naar depressie en zich kenmerkt door een verdrietige kijk op het verleden of een onvervuld verlangen.
Zwaarmoedigheid. Heimwee.
Ook wel een verouderd begrip voor bepaalde vormen van depressie of ernstige neerslachtigheid.

Het schijnt vooral aangeboren te zijn.
Dat verklaart waarom in het ene gezin kinderen zijn die altijd vrolijk zijn en kinderen die altijd teruggetrokken zijn.

Maar het kan ook later ontstaan:
Melancholie begint met een vlucht vanuit afkeer voor de wereld, en eindigt in dagdromerij.
Dat scheen nogal eens voor te komen in kloosters.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1; niets aan toe te voegen.
Zowel melancholie als humor zijn manieren om met de moelijkheden in het leven om te gaan... Beide eigenschappen komen vooral voor bij gevoelige mensen...
En die gevoeligheid is inderdaad vaak erfelijk bepaald.
Humor kun je trouwens ontwikkelen, door te proberen de ironie van het leven te zien, en daarom te lachen...leren lachen om je pech....

Humor helpt je om je melancholie de baas te worden....