Waarom is de zittingstermijn van directies niet begrensd ?

In verschillende functies is het gebruikelijk om een ambts-, zittings- of contractstermijn vast te leggen. Dat geldt bijvoorbeeld voor bestuurs- en commissiefuncties in verenigingen, managementfuncties in bepaalde europese organisaties, etc. waarom geldt dat niet voor directeuren van verenigingen en bedrijven ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Bestuur en commissie worden benoemd, een directeur klimt vaak op tot deze (meestal hoogste) functie of is eigenaar van het bedrijf. De volgende stap zou dus het vertrek zijn en dat is niet een heel logische. Commissie of bestuurslid is meestal een functie naast een bestaande baan binnen dezelfde of andere organisatie.
9 jaar geleden
Een vereniging heeft geen directeur maar een bestuur met o.a. een voorzitter, secretaris en penningmeester. In de statuten van de vereniging is vastgelegd hoe bestuursleden kunnen worden gekozen en worden herkozen. In feite bepalen de leden van de vereniging de 'houdbaarheidstermijn' van het bestuur. Democratisch dus. Daarmee heeft het bestuur van de leden ook het mandaat gekregen om rechtshandelingen te verrichten die volgen uit de statuten. Bijv. werknemers (waaronder een directeur) aanstellen of ontslaan. Het zou niet van fatsoenlijk werkgeverschap getuigen om een werknemer te ontslaan als daar geen reden voor is.

De directeur van een bedrijf is in een aantal gevallen de eigenaar. Waarom zou een eigenaar verplicht afstand moeten doen van zijn bedrijf als hij het een aantal jaren heeft geleid? Daar kan en mag een overheid niet over beslissen (in een fatsoenlijk land, waar de overheid de eigendommen van haar inwoners respecteert).

Er zijn ook grote bedrijven met een Raad van Commissarissen waarbij de directeur in loondienst is. Daar beslist de RvC over het lot van de directeur. Als het beleid van de directie hen niet aanstaat, kan hij vertrekken (meestal met een zak geld). Maar als men tevreden is, is er geen enkele reden om deze werknemer te ontslaan, dat zou je zelf ook niet willen.

Kortom, je moet het ambtelijk

Toegevoegd na 4 minuten:
voorzitterschap van allerlei commissies niet vergelijken met de gang van zaken in gewone bedrijven. Daar kan de directie als hoogste leiding (indien van toepassing met mandaat van een bestuur of RvC) allerlei interne regels vaststellen voor allen die aan haar verantwoording verschuldigd zijn.
Computoon
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
ook een vereniging kan een directeur hebben dagelijks bestuur
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/directeur-vereniging-nierpatienten-doneert-zelf-nier