Waarom vraagt de politie of ik al vaker met justitie in aanraking ben gekomen, als ze dat gewoon kunnen opzoekn?

Zelfde geldt voor andere gegevens. Bijvoordbeeld rijbewijs of adres etc.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Amadea
9 jaar geleden
Omdat de sociale controle eenvoudiger is als ze merken hoe jij reageert. Iemand die vriendelijk meewerkt of die ontkent en weg probeert te komen, dat maakt nogal verschil.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daarnaast scheelt het hen misschien onnodig zoekwerk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kijken of ze de juiste persoon voor zich hebben?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geef eens wat meer context. De politie spreekt niet een willekeurige wandelaar aan met de vraag "Bent u al wel eens vaker met ons in contact geweest". Dus wat was de situatie?

Het beste antwoord

Daar zijn best goede redenen voor: het is namelijk een prima methode om jouw eerlijkheid te controleren. Heb je niets kwaads in de zin dan kun je gewoon antwoorden; wil je niet antwoorden (waar je alle recht toe hebt, wanneer de politie dit aan jou gewoon op straat vraagt) dan denkt men dat je blijkbaar iets te verbergen hebt.
Overigens heb je in vrijwel alle situaties recht om te zwijgen, maar dat doet jouw zaak niet altijd goed.
Bovendien als je ervan overtuigd bent dat ze alles al weten, waarom zou je dan een ontwijkend antwoord, of helemaal geen antwoord geven?
Overigens is in aanraking komen met politie een ding (nl. bij de politie geroepen worden omdat je iets deed dat niet mag) ; en in aanraking komen met justitie iets heel anders (door de officier van justitie in staat van beschuldiging worden gesteld inzake een misdrijf).