Mogen ouders een meerderjarige tegen houden voor reis naar buitenland?

Ik ben meerderjarig en wil graag voor 3 maanden naar het buitenland.
Mogen mijn ouders mij hiervoor tegen houden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Voor zover mij bekend zijn er geen wettelijke mogelijkheden voor de ouders om hun kind van 18+ te verbieden om naar het buitenland te reizen. Of dat nou voor één week is voor een aantal maanden. artikel 395a van boek 1 van het Burgerlijk wetboek Op de dag dat iemand 18 jaar oud wordt, is hij voor de wet meerderjarig. Meerderjarig worden heeft zijn rechten en zijn plichten..... Je bent dan onder meer handelingsbekwaam. Het is een wettelijk begrip en het betekent dat iemand zelfstandig 'rechtshandelingen' kan verrichten die 'niet vernietigbaar' zijn. Je kunt dus zelfstandig een reis boeken of een reisovereenkomst aangaan. Als meerderjarige ben je volledig handelingsbekwaam en helemaal zelf verantwoordelijk voor de overeenkomsten die je sluit. Je bent dus persoonlijk aansprakelijk als je schulden maakt, geld van een bank leent of op krediet koopt. Toegevoegd na 8 minuten: Maar als je meerderjarig bent geworden (18jaar), houdt de financiële verplichting van de ouders niet op. Stel (theoretisch hoor, omdat het als reactie geponeerd werd) dat je ouders gebruik zouden maken van hun recht om je bij terugkomst de toegang tot de woning te weigeren, dan hebben zij nog een voortgezette onderhoudsplicht tot het 21ste jaar. Dit betekent dat zij de kosten van levensonderhoud en studie moeten betalen. Toegevoegd na 12 uur: artikel 395a van boek 1 van het Burgerlijk wetboek is er bovenaan in het antwoord onterecht ingeslopen. Dit artikel betreft de toevoeging