Bij welke functies en branches kunnen mensen met een diploma van commerciele economie terecht?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

In allerlei beroepen en branches (zeker allerlei branches). Tenzij het een beschermd beroep is of je mist de kwalificaties (bijv. een WO opleiding en/of heel specifieke kennis vereist is ) kan je in veel beroepen terecht.

Je kan onder je niveau werken (bijv. administratief medewerker of schoonmaker), op je eigen niveau (bijv. account/sales manager, marketing manager) of proberen op een hoger niveau een baan te krijgen (bijv. strateeg/consultant op WO niveau, de kans daarop is dan wel klein).

Een diploma is een soort bewijs dat je een bepaald niveau hebt behaald en dat je iets van een discipline weet, maar je kan best als bioloog, marketing manager worden, of als afgestudeerde van het conservatorium, sales manager worden. Er is geen wet die je dan tegenhoudt. Voor sommige beroepen kan het wel zijn dat je de kennis mist, met commerciele economie wordt je niet snel laborant of statisticus. Echter, als laborant maak je wel kans op banen op banen als sales manager (omdat dit minder specifieke kennis vereist). Verder kan je met commerciele economie niet in beschermde beroepen als arts of advocaat aan de slag. Dat spreekt voor zich. De naam commerciele economie is overigens enigzins vreemd, want na commerciele economie wordt je NIET (ook niet via een pre-master) toegelaten tot economische master zoals algemene economie (en subrichting als monetaire economie of iets dergelijks). Maar je kan in elk geval wel in een hoop andere banen terecht komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op deze website http://www.carrieretijger.nl/opleiding/economie-en-management/commercieel/commerciele-economie staat deze informatie:

"Hbo-opleiding Commerciële Economie

(...)

Wat kun je ermee worden?

De opleiding bereidt je voor op een groot aantal functies:

- productmanager
- medewerker verkoop binnen- of buitendienst
- inkoper
- hoofd inkoop
- account manager
- sales manager
- intercedent
- marketing manager
- bedrijfsleider/vestigingsmanager
- marktonderzoeker
- pr-medewerker
- zelfstandig ondernemer
- commercieel adviseur

(...)

Wat is het carrièreperspectief?

Het hangt sterk af van je werkervaring wat voor functie je kunt krijgen met Commerciële Economie. Echte starters beginnen vaak in een ondersteunende functie als bijvoorbeeld junior product manager of assistent inkoper. De meesten stromen na enige tijd door naar banen met meer verantwoordelijkheid. Voor deeltijders die al werken in de commerciële branche is het diploma eveneens een goede opstap naar een hogere functie."
Antoni