Welke elementen uit andere culturen kunnen de Nederlandse student helpen om sociaal en gezond te leven?

Wie weet er elementen uit andere culturen die je, als student in de Nederlandse maatschappij, kunnen helpen om met jezelf en anderen te leven?

Sleutelwoorden, ter inspiratie:
- woonsituatie
- financiën
- opleiding
- levensbeschouwing (opvatting van het bestaan)
- religie
- relaties
- maatschappij (mogelijkheden, beperkingen)
- gezondheid
- geslacht
- persoonlijkheid (leider, introvert)

Bijvoorbeeld (heel algemeen gesteld):
- In Frankrijk spreek je iedereen, die niet je zielsverwant of familie is, aan met u.
- In veel plattelandsculturen doe je het werk van de ander wanneer diegene ziek is.
- Wij-cultuur, met sociale controle en gedeeld verantwoordelijkheidsgevoel
- Bij veel Islamieten trek je je schoenen uit in huis.

Ik ben mezelf in deze levensfase enorm aan het ontwikkelen, en wil graag zo veel mogelijk uit het leven halen als mogelijk is. Hierbij wil ik kijken naar de mogelijkheden die er wereldwijd bestaan.

Als je wilt kun je mij hierover overigens altijd PB-en.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Studenten zouden meer kunnen delen. Het samen delen zorgt voor onderling respect en steun in slechte tijden.

Daarbij bedoel ik het delen van spullen en eten b.v. Maar ook kennis en gezelschap is te delen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een goed idee lijkt het me om je schoenen uit te trekken binnenshuis. Die elementen van een 'wij-cultuur' en 'het overnemen van werk als iemand ziek is' doen me veel te veel denken aan het communisme.
Daarbij vind ik dat het aanspreken met 'u' te onpersoonlijk is en eerder achteruitgang teweeg brengt van de sociale contacten.

Ik vind eigenlijk dat er niets mis is met het individualistische studentenleven in Nederland. Je leert ervan om zelfstandig te zijn en je ontwikkelt een eigen wereldbeeld. In andere culturen heb je meer 'sociale cohesie' maar ik denk dat deze verscheidenheid juist datgene is dat ons Nederlanders zo speciaal maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een ding wat ik je mee kan geven wat mij als 'zichzelf ontwikkelende' student ook enorm geholpen heeft, is tijd nemen om stil te staan. Dan bedoel ik echt een beetje in de boeddhistische zin van het woord. Waarschijnlijk snap je al wat ik bedoel, mindful bezig zijn.
Mensen zijn ontzettend gehaast, altijd met de toekomst bezig en het wordt als positief gezien om geen moment stil te zitten. Uit persoonlijke ervaring ben ik het daar niet mee eens.
Zo begin ik uit principe mijn dag met een rustig ontbijt met de krant erbij, het liefst neem ik hier een uur de tijd voor, maar doordat ik niet goed ben in vroeg opstaan is dat nu een half uur.
Maar ook tussendoor, tijdens je studeren, als je onderweg bent. Probeer eens alls in je op te nemen, te ruiken, te voelen, te zien. Loop niet als een robot door de stad, maar kijk de mensen aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1. Ik zou je aanraden eens Gullivers Reizen van Johnatan Swift te lezen. Ik heb dat boek zelf deze week nog eens gelezen in de oorspronkelijke Engelse tekst uit 1726. Hardstikke modern.

2. Ik heb veel gereisd en overal gewoond. Ik geloof niet dat Nederlandse studenten veel nut hebben aan een lesje uit andere culturen. Wel aan persoonlijke vorming, aan opvoeding dus. Maar dat kun je zelf ook bedenken: probeer in eerste instantie een bescheiden, integer en charmant mens te worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen alcohol voor moslims